Pillen en pubers

Charlie Bartlett (Jon Poll, 2007)

Aan het begin van de naar hem vernoemde film wordt puber Charlie Bartlett van school gestuurd, omdat hij eigenhandig gefabriceerde rijbewijzen aan zijn medestudenten verkocht. Iets kwaads ziet Charlie er eigenlijk niet in; als rijkeluiszoontje dat elke ochtend door een limousine voor de schoolpoort wordt afgezet, deed hij het slechts om vrienden te krijgen. Tijd voor de psychiater, waar Charlie (Anton Yelchin) met zijn briljante trucjes zo veel geest-opbeurende medicijnen lospeutert dat hij op zijn nieuwe school een heuse drugshandel kan opzetten. Wederom zonder enig winstoogmerk, natuurlijk.

Jon Poll is in Hollywood vooral actief als editor en producer van weinig subtiele komedies als Meet the Fockers (2004), Brüno (2009) en The Campaign (2012). Met het in Nederland alleen op video uitgebrachte en vanavond ongoddelijk laat uitgezonden Charlie Bartlett, zijn tot dusver enige speelfilm als regisseur, levert Poll veel fijnzinnigere kost af. Charlie Bartlett is een highschoolkomedie in de traditie van Ferris Bueller's Day Off (John Hughes, 1986), vaak erg grappig maar ook sympathiek en menselijk. Onderbroekenlol is er in deze duidelijk met plezier gemaakte film vrijwel niet te vinden, en de prima cast zet de personages zonder cartooneske nadrukkelijkheid neer. Als Charlie verliefd wordt op de stralende dochter van het niet al te evenwichtig schoolhoofd (Robert Downey Jr., op een enkele woede-uitbarsting na eveneens op een aangenaam laag pitje acterend), drijft dat de plot niet per se de meest voorspelbare kant op. Complimenten ook voor Poll en scenarist Gustin Nash, omdat ze de adolescentenperikelen uitstekend in balans houden met maatschappijkritiek; niet alleen de medicatiecultuur moet het ontgelden, ook de manier waarop scholen steeds vaker in zwaarbewaakte gevangenissen dreigen te veranderen.

Net 5, 2.40-4.20 uur.

Turks fruit

(Paul Verhoeven, 1973) Altijd weer een genot om naar te kijken, deze ruwe parel van de vaderlandse cinema, waarin Rutger Hauer en debutante Monique van de Ven een onstuimig liefdespaar spelen en met hun zinderende chemie het verhaal van Jan Wolkers naar woeste filmhoogte tillen. Klassieke scènes te over, van de vrijages in de regen en de fietstocht door Amsterdam, tot het aangrijpende moment waarop Erik (Hauer) aan het bed zit van de doodzieke Olga (Van de Ven). In de elitecategorie 'vaak geïmiteerd, nooit geëvenaard.

RTL 8, 20.30-22.40 uur

I, Robot

(Alex Proyas, 2004) In het hypertechnologische Chicago anno 2035 onderzoekt rechercheur Del Spooner (Will Smith) de tragische dood van wetenschapper Alfred Lanning, die werkte voor megarobotfabrikant USR. Daarnaast heeft Spooner elke nacht last van nachtmerries over verongelukte auto's en verdrinkende meisjes. Smiths guitige mimiek geeft je aanvankelijk het gevoel dat je eigenlijk naar een aflevering van Men in Black zit te kijken; toch grijpt I, Robot, naar Isaac Asimovs gelijknamige verhalenbundel, hoger dan de gemiddelde futuristische blockbuster. Interessante bespiegelingen over de relatie tussen mens en machine, tussen individu en samenleving, vooruitgang en revolutie blijven tussen de strapatsen van Smith en alle actietumult nog net boven water.

RTL 7, 20.30-22.40 uur

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden