Piiiiieeeeep, Seiko scoort

Echte voetballiefhebbers moeten binnenkort aan de Seiko. Want met het nieuwste hebbedingetje van het Japanse elektronicaconcern - in prijs variërend van 349 tot 475 gulden - worden ze op de hoogte gebracht van de belangrijkste uitslagen die week....

Van onze verslaggever

René Bogaarts

ZEIST

Maar met de nieuwe message watch mikt Seiko niet alleen op voetballiefhebbers. Ook beleggers, nieuwsjagers, automobilisten en mensen die uitkijken naar het weekeinde hebben baat bij het horloge dat Seiko op 1 september in Nederland - 'de Europese primeur' - op de markt brengt.

De message watch is een combinatie van horloge, semafoon en nieuwsontvanger, pocht general manager Ger Hofstee van Seiko Communications tijdens een gisteren gehouden persconferentie. Behalve om te kijken hoe laat het is, is het horloge ook te gebruiken om opgepiept te worden, persoonlijke boodschappen en algemene berichten te ontvangen. 'We kunnen er eigenlijk zoveel mee, dat het gewoon niet is uit te leggen.'

Het boodschappengedeelte van Seiko's horloge is gebaseerd op radio-technologie. De 31 radiozendmasten van Nozema gebruiken het gewone FM-radiokanaal om berichten door te zenden, die door een antenne in de band van het horloge worden opgevangen. Wie bij de aankoop van een message watch een abonnement neemt op Seiko MiniMail (zeven gulden per maand), krijgt 's ochtends en 's avonds de weerberichten voor de komende dag en minimaal vijf maal per dag korte nieuwsflitsen van het ANP, desgewenst aangekondigd door een hinderlijke pieptoon.

Bovendien is de drager in Nederland permanent bereikbaar. Wie hem - Seiko mikt blijkens de folders voorlopig alleen op mannen - wil bereiken, belt voor een gulden 066166, gevolgd door het nummer van de gebruiker, en krijgt via Seiko's voice response computer de mogelijkheden te horen. 'Wilt u dat hij naar huis belt? Toets een 1. Wilt u teruggebeld worden? Toets een 2. Toets dan uw nummer en sluit af met een hekje.'

'Call home', leest de gebruiker als hij vervolgens, opgeschrikt door de piep, de juiste knoppen van zijn buitenissig horloge indrukt. 'Ze zijn nog wat groot, inderdaad, omdat er een volledige ontvangstinstallatie in zit', verontschuldigt Hofstee. 'Binnenkort komen er ook damesuitvoeringen.'

Om er zeker van te zijn dat boodschappen goed worden ontvangen, worden ze door alle 31 radio-zendmasten negen keer herhaald. 'U kunt vrijwel overal in Nederland drie zenders ontvangen. Het horloge kiest zelf het beste kanaal. En als u even in de parkeergarage bent, ontvangt u de boodschap toch, dankzij die herhaalde uitzending.'

Snel na de introductie in september wil Seiko, dat voor deze activiteit een speciale dochteronderneming heeft opgericht met het hoofdkantoor in - schrik niet - Lopik, nieuwe diensten aandragen. Voor een gulden per week kan de weersvoorspelling van het KNMI voor het weekeinde worden doorgeseind en voor tien gulden per maand de rust- en eindstanden van enkele voetbalwedstrijden. 'Van de spannendste wordt live verslag gedaan', zegt Seiko's communicatie manager Ruud Olthoff. Elke treffer wordt gemeld.'

Seiko voorziet ook filemelding op van tevoren opgevraagde trajecten, een waarschuwingspiepje kort voordat speelfilms op televisie beginnen of de melding van openings- en slotkoersen van enkele beursfondsen. Vanaf 1 september gaat de dienst in de lucht. Voorlopig alleen in Nederland, maar Seiko hoopt binnen drie jaar uit te breiden tot acht landen. Dan wordt ook een alarmfunctie à la ANWB aantrekkelijk.

Volgens Hofstee heeft Seiko 120 miljoen dollar in het nieuwe bedrijf geïnvesteerd. Hij is tevreden als binnen een jaar 40 tot 50 duizend message watches zijn verkocht.

Olthoff heeft juist verteld dat alle horloges worden aangestuurd door de atoomklok in Frankfurt, 'zodat alle klokken, zoals u kunt zien, precies gelijk lopen', als geconstateerd wordt dat twee horloges tien minuten achterlopen. 'Waarschijnlijk hebben ze geen contact met de Nozema-zender', proberen Hofstee en Olthoff. 'We gaan pas 1 september in de lucht. Misschien dat een van de zenders even de verkeerde tijd doorzendt.'

Gelukkig springen de twee dissidente horloges even later weer op de goede Frankfurter tijd. Seiko wacht met spanning af wanneer ze beweren dat het 1 september is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden