Piet Wijn treedt eindelijk uit de schaduw van Marten Toonder

Eerbetonen aan De Grote Drie, daar is Nederland altijd goed in geweest, of het nou om literatuur of cabaret gaat....

Joost Pollmann

Pieter Cornelis Wijn kwam in 1929 in Hilversum ter wereld. Na een tweejarige opleiding tot illustrator werd hij aangenomen bij de Toonder Studio's, waar hij zich zou ontwikkelen tot de rechterhand van grote baas Marten Toonder.

Terwijl deze zich concentreerde op de Bommel-avonturen, stortte Wijn zich op andere populaire reeksen als Kappie, Panda en Koning Hollewijn. Bibliograaf Olivier Sterk heeft uitgerekend dat de man zo'n 50 duizend tekeningen heeft gemaakt, door een groot deel van zijn leven tien uur per dag achter de tekentafel door te brengen.

De lijst van titels die de dienstbare Piet Wijn voor zijn rekening nam is inderdaad verbluffend lang, maar gelukkig zit er ééntje tussen die altijd specifiek met hem verbonden zal blijven: Douwe Dabbert. In de catalogus wordt deze stripfiguur omschreven als 'een goedhartige dwerg met een zwervershart' en Wijn tekende de avonturen van de buikige dierenvriend vanaf 1975 voor het weekblad Donald Duck, op scenario's van Thom Roep. Terwijl hij bezig was aan het 23ste album werd hij getroffen door een beroerte, wat leidde tot een gedeeltelijke verlamming aan zijn rechterkant. Daarna deed Wijn het onmogelijke: hij leerde met links tekenen en werkte nog een aantal jaren door aan de Douwe Dabbert-reeks, tot een volgende beroerte hem definitief uitschakelde .

Op de tentoonstelling in het Stripmuseum is een olieverfschilderij te zien waaraan Wijn werkte in de periode dat hij zijn tweede attaque kreeg. Het stelt twee elfen voor die op een tak zitten. Een romantisch maar onvoltooid werk, dat hij had willen schenken aan George Pape, de verzamelaar uit wiens enorme collectie het museum veel bruiklenen heeft geput. Het getoonde werk bestaat goeddeels uit originele inkttekeningen die Wijn in de jaren veertig maakte, zoals de ridder-series Aram en Verowin.

Er zitten schitterende portretten tussen, maar wie de afgebeelde personages zijn, kom je niet te weten, want bijschriften ontbreken nagenoeg op deze tentoonstelling. Dat het oeuvre-overzicht in twee helften is geknipt, maakt het er bovendien niet makkelijker op een sluitend beeld te krijgen van de rijkdom aan stijlen en genres die Wijn beheerste. Jammer voor de man die nu eindelijk uit de schaduw treedt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden