Piet Gerards en Janneke Smeets

Al zes jaar ontwerpt Piet Gerards de chique tekstboekjes van De Gouden Ganzenveer, de onderscheiding voor eminente verdiensten voor het geschreven woord. 'Een kleine, maar vererende opdracht', volgens Gerards, 'de beste drukkers en vakmensen werken er belangeloos aan mee.'

Deze week verscheen de feesteditie voor de winnares van 2012, schrijfster Annejet van der Zijl. Typerend voor de uitgave, waarvoor Gerards ditmaal samenwerkte met Janneke Smeets, is dat alleen het formaat vastligt - verder zijn alle variaties denkbaar. 'We proberen elk jaar iets te maken dat aansluit bij het werk van de laureaat.'

Zo kreeg Joost Zwagerman (Gouden Ganzenveer 2008) een krantenachtige opmaak in kolommen, terwijl Adriaan van Dis (2009) met grote, deftige kapitalen werd bedacht. Dit jaar zijn de omslagtitel en de koppen binnenin gekanteld, 'als tabjes op archiefmappen' - een verwijzing naar het belang dat Van der Zijl hecht aan grondige research. Ook de letter is speciaal voor deze editie gekozen. Gerards gebruikte de DTL Albertina van de typograaf Chris Brand (1921-1998). 'Een klassieke letter met alles erop en eraan.'

Eenvoudige opdracht: bedenk een passende kleur voor De Gouden Ganzenveer. En toch was het vlak op het omslag eerst blauw, bekent Gerards; het goud kwam later pas. Blauw? 'Tsja, omdat het een fijne kleur is. Het was ook móói blauw, vergis je niet.'

Gouden Ganzenveer 2012 - Annejet van der Zijl

Omslag Piet Gerards en Janneke Smeets.

St Gouden Ganzenveer; € 12,50.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden