Pickpocket, Alexander en twee keer Lars von Trier

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

PickpocketBeeld -

Pickpocket (Robert Bresson, 1959)
TV 5, 00.00-01.20 uur, Nederlands ondertiteld

Het kleine oeuvre (dertien speelfilms) van de Franse filmmaker Robert Bresson (1901-1999) is weliswaar rijk gelauwerd, maar echt populair zijn zijn films nooit geweest. Heeft alles te maken met 's mans eigenzinnigheid, een kenmerk waarvan een van zijn meesterwerken, Pickpocket (1959), overloopt. Bresson waarschuwt de kijker nog voor het begin van zijn film met een in beeld verschijnende tekst: 'Dit is geen normale thriller, maar gaat over de wanhoop van een jongeman die zonder aanleiding en reden gedreven wordt tot diefstal.' In de eerste, breed uitgesponnen, scène die volgt, zien we hoe genoemde jongeman, Michel (Martin LaSalle), op de paardenrenbaan een vrouw berooft van haar portemonnee. Zijn voice-over legt vervolgens uit dat het voor hem geen zaak van leven of dood is, dat zakkenrollen, maar een anti-burgerlijke levenshouding waaraan hij geen weerstand kan bieden. Er schuilt volgens hem geen kwaad in en hij geniet er zichtbaar van - dat Bresson verbeeldt als een mengeling tussen erotische spanning en de kick van een verslaafde die zijn shot krijgt. Die houding doet hem vervreemden van zijn naasten en drijft hem de eenzaamheid in.

Pickpocket is sober, strak en bijna schematisch vormgegeven. Voor normale filmkijkprocessen als identificatie is geen plaats in de filosofie van Bresson. Pickpocket is, net als veel van diens andere werk, gefundenes Fressen voor filmexegeten. De briljant gemonteerde scènes waarin het daadwerkelijke zakkenrollen wordt vertoond, zijn intussen klassiek en vaak nagevolgd en op zich al een reden deze film ooit een keer te zien.

Alexander (Oliver Stone, 2004)
RTL 8, 20.30-00.00 uur

In 2000 zorgde Ridley Scott (Alien) met Gladiator voor een revival van spektakelfilms over de klassieke oudheid. Oliver Stone, ooit vooraanstaand chroniqueur van het contemporaine Amerika (Platoon, Wall Street, Natural Born Killers, World Trade Center), droeg zijn steentje bij met een megalomaan spektakel over Alexander de Grote. Hoewel, bijdragen? Een hooggeblondeerde Colin Farrell, met het hoofd onafgebroken op bijna-huilen, maakt van Alexander de Grote meer een ongeloofwaardige grap dan een historische held. Film zou zomaar een cultklassieker kunnen worden.

AlexanderBeeld Warner Brothers

Breaking the Waves / The Element Of Crime (Lars von Trier, 1996/1984)
Arte, 20.15-22.50 / 22.50-00.25 uur


De Duits-Franse cultuurzender Arte viert deze maand een heus filmfestival. 25 films waarvan Arte coproducent was, worden vertoond en dat wordt aangevuld met een drietal reeksen eromheen, gewijd aan François Truffaut, de zwijgende film en Lars von Trier. Van die laatste gaat komende zondag Melancholia in tv-première. Voorafgaand daaraan wordt woensdag diens experiment The Five Obstructions (2003) uitgezonden en vanavond zijn meesterwerk Breaking The Waves (1996). Daarin laat hij zijn fascinatie voor zijn favoriete thema's geloof, seks, schuld en boete ruim tweeënhalf uur de vrije loop in een drama dat de vooroordelen van mensen die toch al hun bedenkingen hebben tegen de Deense filmmaker, volop bevestigt. Liefhebbers daarentegen zien een van zijn mooiste films, over de obsessieve liefde van de gelovige Bess (Emily Watson) voor de verlamde booreilandarbeider Jan (Stellan Skarsgård), tegen de betoverende achtergrond van het Schotse platteland. Later op de avond volgt nog Von Triers speelfilmdebuut The Element of Crime (Forbrydelsens element), een heel wat conventionelere, film noir-achtige thriller over een mysterieuze moordzaak op meisjes die lootjes verkopen.

Breaking the WavesBeeld Zentropa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden