Pianomonster

Dat Rachmaninovs Derde Pianoconcert een van de grootste monsters is waar klavierleeuwen de strijd mee kunnen aanbinden, weet iedereen sinds de dramatisch verlopen poging van David Helfgott vereeuwigd werd in de film Shine....

Mikhail Pletnev maakte voor DGG een bijzondere opname in de Grote Zaal van het Moskous Conservatorium (waar hij zelf studeerde) met het Russisch Nationaal Orkest (waarvan hij de oprichter was en tot voor kort ook de chefdirigent). Bijzonder, omdat Pletnev van de solo-cadenza in het eerste deel de oorspronkelijke lange versie speelt.

Rachmaninov maakte de kortere, meestal uitgevoerde versie niet lang nadat hij het werk in 1909 in première had gebracht, tijdens zijn eerste tournee als pianist door de VS. De reden voor die ingreep was waarschijnlijk dat de oorspronkelijke cadenza te veel leek op die van Rubinsteins Vierde Pianoconcert, in die tijd een bekend repertoirestuk.

Dat bezwaar geldt nu niet meer, en die lange cadens blijkt een aanwinst. In de volle minuut extra tijd etaleert Pletnev zijn virtuositeit in een veel completere reprise van het begin van het deel, waarin hij in monumentale akkoordpassages ook het hele orkest imiteert.

Het Russische orkest, hier en daar wel erg ver op de achtergrond gemixt, heeft onder leiding van Mstislav Rostropovitsj een prettig zakelijke klank die goed past bij Pletnevs koele, maar krachtige benadering van het stuk. Helderheid heeft hier voorrang op effect, een aanpak die goed gedijt bij de rustig genomen tempi, en ook in het laatste deel, waar Pletnev de hoekige stijl een haast Franse lichtheid geeft.

De combinatie met Prokofjevs Derde Pianoconcert, in 1921 in Parijs gecomponeerd, is dus niet vergezocht. Pletnev en Rostropovitsj vinden in de droge, 'objectieve' stijl van dat stuk genoeg aanknopingspunten met Rachmaninov, in de eerder romantisch dan modern aandoende variaties van het tweede en de figuraties van het lyrische derde deel bijvoorbeeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden