Phoenix aan de zwier met Prost-boedel

Herrijst Prost als Phoenix uit het bankroet? Niet als het aan FIA-voorzitter Max Mosley en Formule-1-opperbaas Bernie Ecclestone ligt. Het geheimzinnige Phoenix Finance Ltd dook deze week tot verbijstering van het hele Formule-1-wereldje met twee (ex-)Prost-auto's op in het Maleisische Sepang, waar komend weekeinde de tweede Grand Prix van het...

En mét coureur Gaston Mazzacane, terwijl nog een andere pelotonknecht uit vroeger GP-jaren, Tarso Marques, oproepbaar is. Het avontuurlijke en vooral begrotelijke uitje naar Maleisië schijnt betaald te zijn door de persoonlijke sponsor van Mazzacane.

Phoenix is formeel eigendom van de Britse zakenman Charles Nickerson, die weer bevriend is met Jos Verstappens kwelgeest Tom Walkinshaw van het al jaren kwakkelende Arrows-team. Aangenomen wordt dat Walkinshaw de man achter hele operatie is. Vast staat dat de Phoenix-Prost-auto's in Sepang worden begeleid door een groep monteurs van TWR (Tom Walkinshaw Racing).

De FIA kwam vrijwel meteen met een verklaring waarin beide auto's de start werd ontzegd: 'Gelezen het oordeel van het Tribunal de Commerce de Versailles (dat het faillissement over Prost uitsprak) hebben de FIA-adviseurs genoteerd dat deze rechtbank niet Prost Grand Prix zelf heeft verkocht noch enige poging heeft gedaan de deelname van Prost Grand Prix in het 2002 Formule-1-wereldkampioenschap over te dragen aan Phoenix Finance Ltd of aan de heer Nickerson.'

De automobielfederatie maakt ook duidelijk dat Phoenix wel mee kan doen aan het kampioenschap van volgend jaar, maar alleen wanneer het 48 miljoen dollar op tafel legt. Aangenomen wordt dat Phoenix slechts rond 2 miljoen dollar heeft betaald voor de failliete Prost-boedel. Bernie Ecclestone zei vorige week al dat Phoenix slechts enkele 'show-auto's' had gekocht en verder geen enkele van de rechten kon uitoefenen die Alain Prost tot enkele weken geleden nog had.

Phoenix overlegt nu met advocaten wat tegen het FIA-standpunt te doen valt. In elk geval zijn de twee auto's aangemeld voor de verplichte crashtests die Formule-1-auto's voor het begin van elk seizoen moeten ondergaan.

De Grand Prix van Maleisië, komende zondag, geldt door de grote, vochtige hitte als de fysiek inspannendste Grand Prix van de racekalender. De meeste coureurs zijn na Australië niet naar huis gevlogen maar proberen in en rond Sepang te acclimatiseren.

Ferrari, met Michael Schumacher oppermachtig winnaar in Australië, is intussen wel doorgegaan met proeven in Italië met testrijders Luca Badoer en Luciano Burti aan het stuur. De Italiaanse fabriek blijft voorlopig met het succesvolle type 2001 racen totdat de betrouwbaarheid van de 2002-versie voldoende wordt geacht.

Ferrari en Schumacher waren al vóór het seizoenbegin gedoodverfd als de andermaal te kloppen combinatie. De (voornaamste) concurrentie McLaren-Mercedes en BMW-Williams zijn nu al meteen op achterstand gereden. Deels kwam dat in Australië door de banden. Het was in Melbourne veel kouder dan verwacht en dat had Michelin (de leveranciers van McLaren en Williams) op het verkeerde been gezet. Bridgestone, dat Ferrari bedient, bleek beter geschikt voor deze omstandigheden.

Intussen gloort voor Jos Verstappen een glimpje hoop op terugkeer in de hoogste categorie van de autoracerij. Hij is enkele keren bij het Zwitserse Sauber geweest om 'een stoeltje te passen', zoals dat in jargon heet. Dat is problematisch omdat Verstappen een flink stuk forser is dan de vaste rijders Nick Heidfeld en Felipe Massa. Teamchef Peter Sauber wil Verstappen als reserverijder; hij moet klaar staan voor elk moment dat een van de vaste rijders niet zou kunnen rijden.

Deze 'benoeming' van routinier Verstappen legt vooral grote druk op de jonge debuterende Braziliaan Massa om goed te presteren in de komende races. Wisseling van de wacht gaat in de Formule 1 sneller dan de handtekening onder een contract droogt, zoals Verstappen terdege weet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden