Philips verkoopt kabelnetten met groot verlies

Philips verkoopt voor achthonderd miljoen gulden zijn kabelbelangen aan zijn Amerikaanse partner United International Holding (UIH). Daarmee stapt het elektronicaconcern met een fors verlies uit het gezamelijke kabelbedrijf United Philips Communications (UPC)....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

In UPC hebben Philips en UIH diverse kabelnetten, onder meer die van Amsterdam, ondergebracht. Het bedrijf dat tweeëneenhalf jaar geleden werd opgericht, bezit in totaal 2,1 miljoen aansluitingen in Europa en Israël. Naast Amsterdam neemt UPC ook deel in het kabelnetwerk van Hilversum en bezit die van Eindhoven en Helmond.

De transactie levert Philips dit jaar een boekwinst van ruim driehonderd miljoen gulden op. Dat positieve resultaat valt te verklaren door eerdere afboekingen op het UPC-belang. In het jaarverslag over 1996 werd dat belang slechts gewaardeerd op 482 miljoen gulden. De nu gesloten 'principe-overeenkomst' met UIH moet in het derde kwartaal dit jaar tot verkoop leiden. UPC zegt niet van plan te zijn na het vertrek van aandeelhouder Philips zijn strategie bij te stellen.

Philips ontvangt omgerekend 1230 gulden per kabelaansluiting. Volgens analisten is dat niet slecht, gegeven de huidige marktomstandigheden. De verwachtingen over nieuwe diensten als betaaltelevisie en video-on-demand die via de kabel bij de consument terecht zouden komen, zijn sinds kort aanzienlijk getemperd. Debet daaraan is met name het mislukken van Sport 7, dat als breekijzer voor betaaltelevisie had moeten dienen. Philips had daarin ook een belang.

De prijs die Philips nu per aansluiting ontvangt, ligt beduidend lager dan wat exploitanten vorig jaar nog voor toegang tot de huiskamer over hadden. Zo betaalde Casema, het grootste kabelbedrijf van Nederland, het afgelopen jaar nog 1550 gulden per aansluiting voor het kabelnet van Den Haag. Philips zelf betaalde via UPC, samen met het Amerikaanse telecombedrijf US West, voor het Amsterdamse net 1450 gulden per aansluiting. In totaal kostte dat net zo'n 700 miljoen gulden. De Philips-investering bedroeg dus circa 175 miljoen.

Het afstoten van de kabelbelangen past in het streven van Philips-president C. Boonstra om korte metten te maken met slecht renderende of verliesgevende bedrijfsonderdelen. Het concern heeft besloten de komende jaren fors te bezuinigen, wat het einde heeft betekend voor lange adem-projecten als Sport 7 en UPC. 'Alle kabelnetten bij elkaar hebben een positieve cash-flow, maar door de hoge afschrijvingen zou het veel te lang duren voor er winst werd gemaakt', aldus Philips.

Na de verkoop van de kabelbelangen blijft er niet veel meer over van de divisie Philips Media. Boonstra's voorganger Timmer zag dit onderdeel juist als een belangrijk strategisch bedrijfsonderdeel om op lange termijn een dominantie positie te bekleden op de mediamarkt. Belangrijkste overblijver in Philips Media is echter het bedrijfje Navtech, dat navigatiesystemen maakt voor onder meer auto's.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden