Philips verdient verrassend goed

Ondanks de crisis stegen de omzet en de winst van Philips in het tweede kwartaal. Het elektronicabedrijf slaat toe op groeimarkten, bijvoorbeeld in Azië met een Noodlemaker.

AMSTERDAM - Philips heeft in het tweede kwartaal verrassend sterk gepresteerd. Vooral de divisie 'Consumer Lifestyle', die een reeks consumentenproducten maakt, deed het ondanks de crisis goed. De omzet van de tandenborstels, scheerapparaten en keukenbenodigdheden steeg met 13 procent naar bijna 1,1 miljard euro.


Dat blijk uit de cijfers over het tweede kwartaal die het elektronicaconcern maandag presenteerde. Philips verdrievoudigde de nettowinst ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat was met name te danken aan kostenbesparingen. Ook werden minder herstructureringslasten en kosten als gevolg van overnamen geboekt. Onder de streep bleef 317 miljoen euro over, tegen 102 miljoen euro een jaar eerder. Philips behaalde vorig kwartaal een omzet van 5,7 miljard euro. Dat komt neer op een groei van 3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In opkomende markten, met name China, was dat zelfs 12 procent. Het elektronicaconcern werd voor zijn sterke kwartaalcijfers op de Amsterdamse beurs beloond met een koerswinst van 3,4 procent.


Bij alle drie de divisies verbeterde de winstgevendheid. Topman Frans van Houten was tevreden, maar sprak wel zijn zorg uit over de wereldwijde economische onzekerheid. Vooral in Europa is het herstel nog ver te zoeken.


De medische tak Healthcare kende een vlakke omzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar zag de orderontvangst met 7 procent op jaarbasis groeien. Ook in de VS kwamen weer meer orders binnen. Dat was vooral te danken aan nieuwe producten.


De lichttak (Lighting) wist de verkopen met 2 procent op te voeren, vooral dankzij de LED-verlichting. Het kostenbesparingsprogramma van Philips heeft tot dusver 673 miljoen euro aan structurele besparingen opgeleverd. Volgend jaar moeten de bezuinigingen zijn opgelopen tot 1,1 miljard euro.


Click & Style

wat Scheerapparaat hoe duur 3-in-1 (scheerapparaat, baardtrimmer en bodygroomer): euro 89,99


2-in-1(scheerapparaat en bodygroomer): euro 69,99


waar verkocht


Verenigde Staten


Gezichtshaar en lichaamshaar trimmen met één apparaat. Amerikaanse mannen kunnen het al een tijdje en in september brengt Philips het scheerapparaat ook op de Nederlandse markt. Het is ontworpen voor jonge mannen omdat zij volgens Philips regelmatig van stijl willen wisselen zonder 'gedoe met verschillende apparaten'. Op de handgreep passen twee of drie scheerkoppen waardoor het apparaat kan veranderen van functie. 'Met dit product bedienen we een markt waarin we al lang willen groeien', zegt Joost Akkermans van Philips. Analist Muller vindt het nieuwe scheerapparaat niet spectaculair. 'In de scheermarkt zie je altijd vernieuwing en ik wil niet zeggen dat dit echt fantastisch is. Het bedrijf móét wel vernieuwen, anders zit het meteen met concurrenten in de nek.'


Noodlemaker

wat Apparaat dat noodles kneedt en snijdt


hoe duur Ongeveer 250 euro


waar verkocht China


Noodles zijn in Azië extreem populair, maar het duurt lang om een verse portie te maken. Dan moeten ze ook nog worden gekookt. Philips kwam daarom met de Noodlemaker. In plaats van een half uur tot een uur kneden en snijden kan een Chinees gezin nu in een kwartier 500 gram verse noodles hebben. Het is een kwestie van rijstmeel, ei en wortelsap of spinaziesap in de machine doen en een kwartiertje wachten tot het apparaat alles heeft gekneed en tot sliertjes heeft verwerkt.


De Noodlemaker is een typisch voorbeeld van de groei die Philips kent in opkomende economieën. 'Het is een apparaat dat hier niet aanslaat, maar daar een gigantisch succes is', zegt Tom Muller, analist bij Theodoor Gilissen. 'Qua innovatie loopt Philips voorop. Misschien hadden de Aziaten nog niet zozeer behoefte aan een Noodlemaker, maar Philips heeft die behoefte zeker gecreëerd.'


Multicooker

wat Kleine oven


hoe duur Niet bekend


waar verkocht Rusland en Oekraïne


Doordat Russische keukens doorgaans weinig ruimte hebben, heeft Philips veel succes met de Multicooker, een kleine oven en pan in één, die weinig plek inneemt. In het apparaat kunnen taarten en bijvoorbeeld de traditionele rodebietensoep borsjtsj worden gemaakt en bewaard. De gerechten blijven 24 uur vers. In Rusland is dat ideaal omdat er vaker per dag warm wordt gegeten. 'In twaalf maanden zijn er 700 duizend Multicookers verkocht', zegt Philips-woordvoerder Akkermans. Volgens analist Muller is dat een teken dat het bedrijf actiever is geworden in het zoeken naar nieuwe markten: 'De opgebouwde regionale kennis is een van hun sterke punten. Daardoor kunnen ze wereldwijd snel toeslaan.'


Combi air purifier and humidifier

wat Luchtreiniger/bevochtiger


hoe duur Ongeveer 600 euro


waar verkocht China, Singapore en Rusland


De mondkapjes die veel Chinezen dragen tegen de smog, zijn binnenshuis niet meer nodig. Philips bracht in 2008 een luchtzuiveraar op de markt die de lucht reinigt en bevochtigt. Een sensor meet de luchtkwaliteit en selecteert een programma om smogvrije zuurstof de lucht in te blazen. 'De kracht van Philips is dat het bedrijf snel reageert op wereldwijde behoeften', zegt Muller. 'Philips probeert in te spelen op groeimarkten. Daar zijn nog behoeften waar nooit iemand op is ingesprongen. De markt aan deze kant van de wereld is al verzadigd.' De luchtreiniger is volgens Muller niet revolutionair of uniek. 'Het succes bewijst dat het bedrijf de lokale marketing heeft verbeterd.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden