Philips in de ziekenboeg

ALS een multinational openlijk geld geeft aan goede doelen, moet je altijd even opletten. Is het een publiciteitsstunt, of speelt iets anders mee?...

Een ongewoon zware delegatie maakte het nieuws bekend. Bestuursvoorzitter Cor Boonstra reisde samen met collega-bestuurder Roel Pieper naar het Haagse Omniversum om hun handtekening te zetten onder het sponsorcontract van Sterrekind. Dat project wil ernstig zieke kinderen vanuit hun ziekenhuiskamer laten video-conferencen met ouders, broertjes en zusjes, klasgenoten en leraren. Via kleine videocamera's moeten de zieke kinderen als het ware kunnen meeontbijten met hun gezonde gezinsgenoten thuis.

'Ik heb de laatste weken veel in een ziekenhuis vertoeft', zei Boonstra in een toespeling op zijn ernstig mishandelde echtgenote. 'Een patiënt raakt razendsnel in een isolement.'

Het idee voor Sterrekind komt echter uit de koker van Roel Pieper, die persoonlijke redenen heeft om zich het leed van ernstig zieke kinderen aan te trekken. 'Ik heb twee jongens die behoorlijk ziek zijn', zegt de vader van zes zonen.

In de Verenigde Staten, waar Pieper jarenlang heeft gewoond toen hij nog voor computerbedrijven werkte, had hij al eerder een soortgelijk project aangezwengeld. Het Nederandse Sterrekind-project, sinds februari op proef in het Amsterdamse Emma Kinderziekenhuis en het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam, is voor Pieper onverwacht relevant nu hij en zijn gezin sinds mei weer in Nederland wonen.

Aanvankelijk was een van de grote geldschieters van Sterrekind computerfabrikant Compaq, waar Pieper tot januari de tweede man was. Koud twee maanden in dienst bij Philips begon hij besprekingen over hoe het elektronicabedrijf kon bijdragen aan het ziekenhuisproject.

Toen hij nog bij Compaq zat, was het vanzelfsprekend dat Pieper met plannen kwam om computers naast het ziekbed neer te zetten om te e-mailen en video-conferencen. Softwarebedrijf Microsoft was dan ook een logische tweede sponsor.

Philips maakt echter geen computers. Dat bedrijf gelooft dat de toekomst draait rond televisies en dat zullen de kinderen weten ook.

Door het gebruik van een eenvoudige videocamera en een opzetdoosje maakt Philips van een gewone televisie een ontvangst- en zendstation. Zelfs over een normale telefoonlijn krijgt het zieke kind een redelijk helder bewegend beeld van zijn gesprekspartner aan de andere kant van de lijn, dankzij samenpersingstechnieken van beeld en geluid. Beter beeld kan worden bereikt met dikkere kabels en daar streeft Sterrekind naar.

Die andere invalshoek van Philips zal er ook toe leiden dat kinderen naast computerspelletjes nu ook digitale videospelers en films krijgen aangeboden.

Het doel is om uiteindelijk duizend kinderen in twintig ziekenhuizen zo'n 'venster op huis en school' te geven. Gisteren volgde het derde Juliana Kinderziekenhuis in Den Haag dat nog voor de kerst wordt aangesloten. Pieper: 'Dit is niet bedoeld voor een paar, maar voor heel veel kinderen.'

In een kinderziekenhuis liggen tegenwoordig vooral de ernstige gevallen. De minder ernstige worden thuis verpleegd. Die ernstig zieke kinderen zijn dus vaak en lang van huis, en daardoor erg kwetsbaar.

Niet alleen de kinderen zijn blij verrast met hun nieuwe speeltjes, ook de artsen werden jaloers op hun video-conferencende patiëntjes, vertelt één van de artsen. 'En die mogen best gebruik maken van zulke technieken, maar eerst de kinderen.'

En zo wordt het ziekenhuisproject ook een beetje een tentoonstelling van wat Philips allemaal kan. Niet dat het daarom te doen was, haasten Pieper en Boonstra zich te zeggen. 'Dit is beslist geen productpresentatie.' Als het project al direct leidt tot extra omzet, is die 'oneindig klein', verwacht Pieper.

Hij bedoelt het echt goed, wil hij maar zeggen. Zonder bijbedoelingen. Het is een les die hij heeft gevolgd tijdens zijn Amerikaanse jaren: wie het goed heeft, kiest een goed doel. 'Ik denk dat het goed is om kennis terug te geven aan de maatschappij die je straks achterlaat.'

'Je leeft maar een keer.'

Lucas van Grinsven

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden