Philips en Nestlé focussen op China

Het Nederlandse elektronicabedrijf Philips en de Zwitserse levensmiddelenproducent Nestlé breiden hun activiteiten in China verder uit.

AMSTERDAM - Door zijn snel groeiende consumentenmarkt is China een aantrekkelijk vestigingsland voor fabrikanten. Beide bedrijven laten weten zich meer op China te willen richten wegens de groeiende middenklasse aldaar.


Philips bracht maandag naar buiten de Chinese gigant in keukenapparatuur Povos over te nemen. In het vierde kwartaal van dit jaar moet de transactie voltooid zijn.


'We willen met deze overname meeliften op de groei van de Chinese markt. In China zie je een sterk groeiende middenklasse met een toenemende koopkracht. De keukenapparatuur is een miljardenmarkt in China', aldus een woordvoerder van Philips. 'Daarbij is Povos een innovatief bedrijf. Door dit te combineren met onze merknaam kunnen we een grote groei doormaken in China, maar ook in de rest van Azië.'


Eerder werd al bekend dat Philips de Indiase keukenapparatuurfabrikant Preethi overneemt. 'Het is niet toevallig dat we binnen zes maanden twee Aziatische bedrijven overnemen. Zowel China als India zijn groeimarkten, hier ligt onze toekomst', aldus de Philips-woordvoerder.


Het Zwitserse voedingsbedrijf Nestlé maakte maandag bekend een belang van 60 procent te willen nemen in de Chinese snoepfabrikant Hsu Fu Chi. Nestlé bracht een bod van 1,2 miljoen euro uit. Met de overname wil het Zwitserse bedrijf een ingang krijgen in de snelgroeiende Chinese consumentenmarkt.


'Deze samenwerking is erg belangrijk voor onze zichtbaarheid in China. De snoepfabrikant Hsu Fu Chi heeft een sterke naam op de Chinese markt. Daarbij zou het ons aanbod, dat bestaat uit flesjes water, oploskoffie en melkpoeder, op de Chinese markt compleet maken', aldus Paul Buckle, bestuursvoorzitter van Nestlé. De overname moet nog goedgekeurd worden door een aantal Chinese overheidsinstanties.


Volgens onderzoek van de werkgeversvereniging van de Nederlandse industrie FME-CWM, zijn steeds meer bedrijven van plan zich de komende jaren in China te vestigen. India staat op de tweede plek, daarna volgt Brazilië.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden