Philips doekt lopende banden op

Let's make things better? Laat iemand anders dat maar doen, redeneert Philips-baas Kleisterlee. Hij laat zijn videorecorders voortaan door Chinezen fabriceren....

De Philips-managers leren nieuwe woorden. Zo gaat het concern de komende jaren meer funaien - de productie van artikelen uitbesteden aan derden. Funai is de Japanse fabrikant die donderdag door Philips werd aangewezen als producent van zijn videocassetterecorders.

Aan de dertig jaar oude videorecorder viel voor Philips weinig meer te verbeteren of te verdienen. 'De ontwikkeling van nieuwe recorders hebben we stopgezet', aldus een woordvoerder. Alleen aan het fabricageproces van de recorders kon nog worden geschaafd. Dat is een karweitje dat Philips graag aan de Japanners overlaat.

Het funaien blijft niet beperkt tot de bejaarde videorecorder. Tegenover de Britse zakenkrant Financial Times liet topman Gerard Kleisterlee zich vrijdag ontvallen dat hij de fabricage van meer producten wil gaan uitbesteden. Philips is in gesprek met partners die de productie overnemen van onder meer de standaard-televisie.

Bij Philips kan niemand zeggen welke producten nog meer op het lijstje van Kleisterlee staan. Een woordvoerder bevestigt dat het concern zijn hele productcatalogus tegen het licht houdt. 'Outsourcing is een van de opties. Audio-apparaten laten we al langer buiten de deur fabriceren.'

Kleisterlee wil de bijl vooral zetten in de consumentenelektronica-divisie, die een kwart van de omzet levert. De waterkoker, het strijkijzer, de stofzuiger - ze blijven alleen van de lopende band bij Philips rollen als ze genoeg geld in het laatje brengen óf de toppositie in de markt veroveren.

Langs die laatste lat gemeten kan er heel wat worden gefunaid, menen analisten. Philips beschouwt zich 'slechts' marktleider in verlichting, scheerapparaten, dvd-spelers en beeldschermen. In veel andere sectoren speelt de suikeroom van PSV in de tweede divisie of lager.

Van Fortis-analist R. Verhoef mag Philips wel verder gaan. 'Alles bij de consumentendivisie kan worden uitbesteed', meent Verhoef. Ook de winnende producten hoeft Kleisterlee niet te ontzien. 'Als Koreanen, Chinezen en Japanners het goedkoper kunnen, moet je daarmee niet willen concurreren. Je kiest dan voor bescherming van de winstmarge.'

Voor de consument maakt het niet uit of een cocktailshaker uit Hoogeveen komt of Shenzen, denkt de analist. Dat zijn geen producten die om hun dure imago worden gekocht. 'Het zou anders liggen als Porsche zijn auto's voortaan laat bouwen door Lada', aldus Verhoef.

De 43 duizend werknemers van Philips in Nederland hoeven geen acute funai-fobie te krijgen. Wat de dertig vestigingen aan lopende banden hadden, is grotendeels al gesloopt. Het Nederlandse Philips-personeel legt zich vooral toe op onderzoek en ontwikkeling (bijna een vierde van het totaal), en marketing. Dát moeten de Chinezen nog beter leren doen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden