Philips boert goed in opkomende markten

Ondanks afnemende groei van de Chinese economie en onzekerheid in Europa en de VS, heeft Philips in het derde kwartaal groei gerealiseerd. Dat was vooral te danken aan successen in opkomende markten.

AMSTERDAM - De cijfers over het derde kwartaal die Philips maandag publiceerde, waren beter dan de markt had verwacht. Het bedrijf zag zijn omzet met 5 procent toenemen tot 6,1 miljard euro. Ook de winst nam fors toe ten opzichte van vorig jaar. In het derde kwartaal van 2011 werd een winst gerealiseerd van 74 miljoen euro, nu bleef onder de streep 170 miljoen euro over.


Topman Frans van Houten liet in een toelichting weten dat de omzettoename vooral te danken is aan groei in de opkomende markten. Vooral in het Midden-Oosten en Zuid-Oost Azië deed het concern goede zaken. Van zijn omzet haalt het concern momenteel 36 procent in opkomende markten.


Op de westerse markten had Philips last van het gure economisch klimaat. Topman Frans van Houten zei dat de situatie in de Verenigde Staten, Europa en China voorlopig nog onzeker blijft: 'De wereld is een stuk risicovoller geworden met tegenwind in zowel de Verenigde Staten als Europa en teruglopende groei in China.'


In tegenstelling tot veel voorgaande kwartalen realiseerden alle drie de divisies van Philips groei. De medische tak was met een 7 procent hogere omzet sterkste stijger. De lichtdivisie wist zijn verkopen met 4 procent op te krikken en de consumentenelektronicatak zag zijn omzet met 3 procent toenemen.


De lichtdivisie profiteerde vooral van de toegenomen verkoop van ledlampen. De omzet groeide met 51 procent. Ze maakt nu bijna een kwart uit van de totale verkoop van het lichtbedrijf. In Europa is de gloeilamp per 1 september volledig aan banden gelegd.


De consumentenelektronicatak plukte onder meer de vruchten van de volgens Van Houten succesvolle introductie van de HomeCooker. Dat kookapparaat, dat in samenwerking met tv-kok Jamie Oliver in de markt wordt gezet, kan tegelijkertijd verschillende gerechten bereiden. Philips richt zich ermee op een publiek dat weinig tijd heeft om te koken, maar geen zin heeft in kant-en-klaarmaaltijden. Ook dockingstations voor mobiele telefoons droegen bij aan het resultaat.


Sinds het aantreden van Van Houten vorig jaar voert Philips een grootschalige reorganisatie door. Wereldwijd worden 6.700 banen geschrapt. De operatie moet leiden tot een kostenbesparing van 1,1 miljard euro. Van Houten maakte bij zijn vorige werkgver NXP al naam als harde saneerder.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden