Philips blijft verliezen op telefoons

De telefoondivisie van Philips zal langer verlies lijden dan was verwacht. Dit jaar zal in geen enkele maand winst worden gemaakt....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Het telefoonavontuur is Philips' voornaamste poging om een nieuwe activiteit op poten te zetten. Het concern beloofde eerder dat de eerste winst zou worden geboekt in het laatste kwartaal van 1998. Nu moet het erkennen dat dit streven niet wordt gehaald.

'We vertellen het nú omdat we nú over de kennis beschikken', zegt Philips-woordvoerder B. Geerts. De vertraging is vooral het gevolg van vertragingen bij het op de markt brengen van nieuwe zaktelefoons. Deze hadden op dit moment moeten worden geïntroduceerd, maar de introductie is uitgesteld tot het einde van het jaar of zelfs tot begin volgend jaar.

Een vertraging van een halfjaar is volgens analisten een blamage in een sector waarin elke negen maanden nieuwe producten worden uitgebracht; hypermodern wordt razendsnel ouderwets. Het uitstel bedreigt de levensvatbaarheid van deze nieuwe Philips-zaktelefoons. Philips liep vorig jaar ook al maanden vertraging op bij de introductie van de Genie, het topmodel onder zijn zaktelefoons.

Het bedrijfsonderdeel is sinds de oprichting in 1995 voortdurend getroffen door tegenslagen. Het bedrijfsplan voorzag dat eind 1997 de eerste winst kon worden geboekt. Tal van redenen zijn het afgelopen jaar aangevoerd waarom dit streven niet is gehaald. De prijsdruk was groter dan Philips had verwacht; ook waren er fusieperikelen met de telefoontak van het Amerikaanse Lucent, dat een jaar geleden werd gekocht.

Toch is de toewijding van de Philips-top aan het project alleen maar toegenomen. Elke week moet de telefoondivisie verslag doen aan de raad van bestuur, terwijl andere divisies slechts een keer per maand ter verantwoording worden geroepen.

De telefoondivisie is dan ook een van de weinige verlieslijdende activiteiten die de nieuwe topman C. Boonstra tolereert . Dat Boonstra's begrip voor de moeilijke marktomstandigheden niet onuitputtelijk is, blijkt uit het aftreden van McTighe. Hij maakt plaats voor zijn tweede man, Th. Swartsenburg. Het slagen van deze divisie heeft voor Philips niet alleen een financiële maar ook een symbolische waarde, omdat het concern dit decennium louter fiasco's beleefde met nieuwe activiteiten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden