Philip Morris moet van waterbedrijven campagne staken

De advertentiecampagne van sigarettenfabrikant Philip Morris Europe over de risico's van passief roken zet steeds meer kwaad bloed. De Nederlandse waterleidingbedrijven (Vewin) hebben het bedrijf woensdag gesommeerd de campagne te staken en alle tot dusver verschenen paginagrote advertenties te rectificeren....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De Vewin is er verbolgen over dat Philip Morris het risico van longkanker door 'meeroken' op één lijn stelt met het risico van endeldarmkanker door het drinken van gechloreerd leidingwater. Die reclame-uiting is schadelijk voor de goede naam van het Nederlandse drinkwater, vindt de Vewin.

Chloor wordt in Nederland namelijk nog slechts voor hooguit 20 procent van het drinkwater toegepast, in de fase van zuivering van oppervlaktewater. De gebruikte hoeveelheden zijn tot twintig keer lager dan in de VS, waar de tabaksfabrikant naar verwijst. Het gezondheidsrisico van drinkwater is dan ook niet van toepassing op de Nederlandse situatie, terwijl de advertentie dat wel suggereert, aldus de Vewin.

De waterleidingbedrijven hebben Philip Morris een week de tijd gegeven om te reageren. Blijft een reactie uit, dan stapt de Vewin naar de rechter en/of dient zij een klacht in bij de Reclame Code Commissie.

Eerder deze week werd bekend dat het Astma Fonds, de Nederlandse Nietrokersvereniging CAN en de Socialistische Partij al een klacht over de advertentiecampagne bij de Reclame Code Commissie hebben gedeponeerd. Het Astma Fonds verwijt Philip Morris onder meer 'aantoonbaar gesjoemel' met wetenschappelijke publikaties.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden