Pharrell leek Gods afgezant op aarde

Wie dinsdag RTL Late Night zag, weet: Pharrell Williams moet wel de sympathiekste artiest aller tijden zijn. Veel meer kwamen we te weten. Het is kenmerkend voor de moderne prikkel-tv.

null Beeld Hilde Harsha000
Beeld Hilde Harsha000

Het was op een stille zondagochtend de voornaamste prikkel kwam van een musje buiten dat de lezende man aan de eettafel vroeg: 'Vind jij het ook niet lastig om je te concentreren bij het lezen van de krant? Dat je de hele tijd denkt: ik wil op mijn telefoon kijken.'

Hij had een goed artikel voor zich, aan de inhoud kon het niet liggen. De meeste vrienden lagen bovendien nog met de wekelijkse kater van het jaar in bed, van drukke Whatsapp-gesprekken was dus geen sprake. Bij mij trouwens ook niet, en toch had ik die ochtend meerdere keren verwachtingsvol naar de trage iPhone4 getuurd in de hoop op afleiding bij het lezen. Zijn er nieuwe mails? (Nee.) Heeft iemand nog dronken gewhatsappt? (Niet sinds vijf uur vannacht.) Gebeurt er iets op Twitter? (Ja, er is ergens ophef over.) Facebook? (Een oud-klasgenoot heeft een foto van haar baby geplaatst.) Of Instagram? (Hé, de magere modeblogger heeft een nieuw oranje jurkje).

Ik moest er dinsdagavond aan denken, bij het kijken naar RTL Late Night. De Amerikaanse zanger en producer Pharrell Williams was een uur lang te gast in de talkshow. RTL had zijn komst een paar dagen daarvoor ronkend aangekondigd en terecht: menig tv-programma zal tandenknarsend moeten hebben constateren dat Tan en Co. er weer in waren geslaagd de gast van de dag binnen te halen. In dit geval de zanger die dezelfde avond nog voor 17 duizend man in de Ziggo Dome zou optreden, producer is van de grootste hits van de grootste artiesten en dit jaar op eigen titel de hele wereld op Happy liet dansen. Een mooi affiche, noemen ze dat in de voetbalwereld.

Sympathiekste artiest
Pharrell werd dan ook onthaald als Gods afgezant op aarde, in de beste traditie van Oprah en, sinds een jaar, Humberto Tan. De artiest was bovendien de eerste om die status te benadrukken, want hemel, wat was hij nederig. Naar eigen zeggen ook, want 'nederig', afgewisseld met 'bescheiden', was het kernwoord dat in elk antwoord op de vragen van Tan opdook. Wie dinsdagavond de tv uitzette wist een ding zeker: Pharrell móést wel de sympathiekste artiest aller tijden zijn. Maar hoe hij zo geworden was, bleef onduidelijk.

Dat lag aan de opzet van het gesprek. Want hoeveel vragen had Tan eigenlijk aan Pharrell gesteld? Voor de reclame twaalf (ja, hier is geturfd). Niet veel, maar ook geen slechte score voor twintig minuten tv. Vooral in vergelijking met het tweede gedeelte, dat van intermezzo naar intermezzo stuiterde.

Een vraag.
Filmpje!
Een vraag.
Gouden plaat!
Een vraag.
Luuk Ikink!
Een vraag.
Geluidsfragment!
Een vraag.
Verrassingsoptreden!

Wederom geturfd: vijf filmpjes, twee verrassingsoptredens, een Luuk Ikink (met weer negen filmpjes) en een emotioneel gedeelte waarin ouders de artiest bedankten het nummer Happy was op de uitvaart van hun verongelukte zoon gedraaid. En dat allemaal in veertig minuten. Televisie als smartphone kortom, met elke paar minuten een nieuwe prikkel.

Het viel op nu het programma maar een iemand te gast had, maar het jachtige RTL Late Night is geen uitzondering. We zien het aan de wisselende tafels bij Pauw (wakker worden, nieuwe gasten!), de opzet van discussieprogramma's als Arena ('Renze, we gaan even naar jou, wat zeggen ze op sociale media?') en de haast van Matthijs van Nieuwkerk aangejaagd door kijkcijferspecialisten, die op de seconde nauwkeurig weten wanneer kijkers wegzappen.

Want daardoor komt het natuurlijk: de kijkers en hun gebrekkige concentratie. Ik zag mensen enthousiast over de feministische speech van Emma Watson twitteren. Toen het filmpje twaalf minuten bleek te duren, was de eerste gedachte: poehee, wat lang. Nrc.next kwam de concentratielozen donderdag tegemoet, met 'Emma Watsons speech in één minuut'.

Het uitlekgewicht van jachtige tv is laag, zoals helaas ook dinsdagavond in RTL Late Night het geval was. Van een grote artiest als Pharrell wil je weten hoe hij leeft, wat hij doet voor een optreden en welke ingeving tot Happy leidde. De grappige filmpjes kunnen we zelf wel op internet opzoeken. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb nul keer op mijn telefoon gekeken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden