Phaedra's love/Julian

Thema's als taboe, schuld, vloek en passie kwamen in deze Phaedra weinig naar voren.

Phaedra's Love door 4ejaars van de Folkwang Universität der Künste (2 sterren) en Julian door 3de en 4dejaars van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (3 sterren). ITs duurt t/m 28/6. itsfestivalamsterdam.com

Al had ze een obligate speech - clichés over het belang van artistieke ontwikkeling, cultureel ondernemerschap en maatschappelijke relevantie - de minister begaf zich wel in het hol van de leeuw. Best dapper. De aanwezigheid van Jet Bussemaker, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, vrijdagavond bij de opening van het jaarlijkse ITs Festival, bleek vooral van symbolische waarde voor de nieuwe lichting afgestudeerden van kunstvakopleidingen in Nederland. Aankomende acteurs, dansers, regisseurs, vormgevers, toneelschrijvers, dramaturgen en choreografen presenteren zich traditiegetrouw in juni tijdens ITs aan een groter (vak)publiek. Volgens ITs-directeur Theu Boermans hebben zij straks het meest te lijden onder de grootschalige bezuinigingen, uitgevoerd door Bussemakers ministerie: 'Jong talent betaalt de hoogste rekening; voor hen is het aantal mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen fors gereduceerd.'

Dat afgestudeerde acteurs zich (logischerwijs) nog verder moeten ontwikkelen, bleek ook uit twee voorstellingen die dit weekend waren te zien. De Duitstalige openingsvoorstelling Phaedra's Love van eindejaars van de Folkwang Universität der Künste, viel vooral op door de punkachtige enscenering waarin de jonge regisseur Simina German de nihilistische bewerking van toneelschrijfster Sarah Kane van Seneca's klassieke stuk Phaedra had gezet. Vier acteurs met wit gekalkte gezichten en zwart omrande ogen zwalkten in netpanty's en goudkleurige slips door de turf, gestrooid rond een klassiek bed. Daarin lag een lamlendige Hippolytus, afkerig van iedere intimiteit met anderen, behalve van snelle blowjobs. Ook de kwelling van zijn hartstochtelijk verliefde stiefmoeder Phaedra liet hem koud; zij aanbad haar stiefzoon, voelde zich daarover schuldig en worstelde zo met zijn afwijzing dat ze hem vals beschuldigde en zelfmoord pleegde. Echter, inhoudelijk kwamen thema's als taboe, schuld, vloek en passie weinig naar voren. Alleen de langbenige actrice Lise Wolle maakte iets interessants van haar lijpe rol als gekwelde Phaedra.

Derde- en vierdejaars van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht hadden zich vastgebeten in een interessant en belangrijk actueel onderwerp: de controverse rond Julian Assange, het brein achter de klokkenluidersite Wikileaks. In een overladen decor van laptops, iPads, beeldschermen, microfoons en videocamera's waren de hand en aanpak van documentair theatermaakster Carina Molier in Julian goed herkenbaar. Te midden van deze batterij aan techniek imiteerden negen acteurs de energieke en snelle, maar ook kwetsbare en schimmige kanten van de ondergrondse hackerswereld. Julian zelf werd mooi neergezet als een gesloten, ongenaakbare aanvoerder, die ultieme transparantie nastreeft maar zelf blind blijkt voor de gevolgen van zijn ongevoelige onenightstands. Jammer dat de jonge acteurs en technici zo bezig waren met het succesvol volbrengen van deze technische tour-de-force dat hun eigen commentaar op cultfiguur Assange uitbleef. Hoe spannend zou het zijn geweest als een extra laag was toegevoegd over wat de iPad-generatie vindt van de macht en middelen van geheime diensten en de impact daarvan op onze privacy. Misschien dat actuele thema's deze week tijdens ITs sterker uit de verf komen in voorstellingen met titels als Monddood, Face Off, Cooking Marmitako, A Whole Lot of Nothing en 2048.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden