PEUTERSPEELZAAL?
Een Cito-onderzoeker wil peuterspeelzalen afschaffen. Alle peuters vanaf 3 jaar moeten naar de basisschool, dat is de enige manier om leerachterstanden van kansarmen op te heffen....
Mia Sprenger, leidster peuterspeelzaal Olleke Bolleke in Sappemeer: 'De peuterspeelzaal is zo in ontwikkeling dat hij moet blijven. We zijn nu bezig met het project Startblokken, waarbij speelzalen worden gekoppeld aan basisscholen. Daarna gaan we met de basisscholen aan aan de slag met kansarme kinderen.
Spelen en leren horen bij een peuterspeelzaal. Dat leren proberen we zo interessant mogelijk te maken. Is een peuter niet geïnteresseerd dan kan hij vrij spelen. We zorgen dat peuters een prettige tijd hebben.'
Werner Loske, Rotterdam: 'Mijn zoontje van 3 gaat los-vast naar de peuterspeelzaal. Hij kan vaak niet tegen de drukte daar; stoeien en lawaai vindt hij bedreigend. Hij is te jong om naar een basisschool te gaan. Daar komt hij kinderen tot 12 jaar tegen, veel grotere dus.'
Wilma van Wijk, grootouder, Amsterdam: 'Alle kinderen zijn kleiner dan de oudere kinderen als ze voor het eerst naar school gaan. Dat geldt niet alleen voor 3-, maar ook voor 4- en 5-jarigen.'
Finnie Deijs, leidt in de welzijnsinstelling De Schoor in Almere de produktgroep speelzaalwerk en voor- en vroegschoolse activiteiten: 'Grappig dat u belt. Ik las het artikel over het Cito-onderzoek vanochtend en ik dacht: zal ik in de pen klimmen? In Almere zijn 34 peuterspeelzalen, die worden bevrouwd met beroepskrachten van minstens mbo-niveau. Ouders en assistenten helpen mee. Daarnaast hebben we een aantal plusleidsters voor gerichte aandacht in lastiger groepen.
Onderzoek wijst uit dat we het goed doen. Het Cito-onderzoek suggereert dat peuterspeelzalen en basisscholen los van elkaar opereren. Dat is niet zo, hoewel de samenwerking intensiever kan. We hebben vijftien peuters in een groep en dat is een argument om ze bij ons te houden. Kleinschaligheid is voor die ukkies belangrijk. Ik vind dat we professioneel werken, gelet op het geld dat we krijgen. Maak ons algemeen toegankelijk en schaf de ouderbijdrage, die we vragen, af. Dan wordt de drempel voor allochtoonse gezinnen lager.'
Ninke, moeder van een 3-jarige zoon en een baby, Laren: 'Ik ben het niet eens met de Cito-onderzoeker. Onze zoon gaat twee dagen in de week naar de peuterspeelzaal en ik vind dat hij daar vooral moet spelen. De rest van de week ga ik vaak met hem naar ouders die ook 3-jarige kinderen hebben, en omgekeerd ontvang ik. Genoeg mogelijkheden voor hem om met leeftijdgenootjes te spelen. Spelen, alleen of met elkaar, is toch ook leren?
Ouders zijn tegenwoordig goed voorbereid op de opvoeding. Er is volop informatie over. De meeste ouders absorberen die; kansarme ouders wellicht niet. Als dat zo is, zou het Cito-onderzoek zich daarop moeten richten.'
Pieter Gorter, adjunct-directeur van basisscholen Het Mozaiek in Arnhem: 'Ik ben het niet met het Cito eens. Ik wil de peuterspeelzaal niet op deze manier afschaffen. Toch kan ik me wel iets voorstellen bij het Cito-standpunt. Er moet goed onderwijs komen voor alle peuters. '
J. Terwel, hoogleraar onder;wijspedagogiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam: 'Ik kan niet goed beoordelen of het goed is dat kinderen naar de basisschool gaan in plaats van naar de peuterspeelzaal. Dat hangt voor mij af van vier vragen. De eerste is de kwaliteit van leidsters en leerkrachten. De tweede is: wat doen leidsters of leerkrachten met de kinderen? Een goede insteek lijkt me het piramidesysteem, een methode waarin kinderen van 3 tot 6 gerichte aandacht krijgen op steeds abstracter worden thema's. Vraag drie: Hoe is de samenstelling van de groepen? Houden etnische en allochtone kinderen elkaar in evenwicht, zodat ze leren met elkaar te communiceren en elkaar te stimuleren? De laatste vraag is: hoe groot is de groep? Biedt de peuterspeelzaal kleinere groepen dan zou ik hiervoor kiezen. Doet de basisschool dat dan kies ik daarvoor.'
Marianne Martens, staffunctionaris Delfhavense instellingen voor sociaal-cultureel werk en kinderopvang: 'We zijn natuurlijk tegen het afschaffen van peuterspeelzalen. We bereiken 56 procent van alle 3-jarigen en werken bijna overal samen met basisscholen. Daarnaast geven we ook behoorlijk wat opvoedingsondersteuning en bereiken zo ook veel allochtone ouders en kinderen. We steunen ook het piramidesy;steem, maar willen daarbij vasthouden aan spelenderwijs leren. Van het basisonderwijs horen we dat we er goed in slagen leerachterstanden op te heffen.'