Peter Pan ***

Peter Pan is visueel een machtig circus, maar heeft last van een gebrek aan drama.

DOOR ANNETTE EMBRECHTS

The Arena Spectacular: Peter Pan The Never Ending Story door Music Hall

22/12, Vorst Nationaal, Brussel. 14 t/m 17/2, Ziggo Dome, Amsterdam

Het heeft iets tegenstrijdigs om een voorstelling over de jongen-die-niet-groot-wil-worden juist enorm groot aan te pakken. Om niet te zeggen: megagroot. Het Belgische Music Hall creëerde met Peter Pan The Never Ending Story een show voor arena's en concerthallen, die artiesten degradeert tot marionetten in een beeldspektakel. Dat effect wordt versterkt door de voice-over: Kathleen (voorheen K3) leest op band een scène voor vanuit het perspectief van de elf Tinker Bell, waarna het ensemble die uitbeeldt. De theaterervaring is daardoor afstandelijk.

De artiesten moeten het doen zonder dialogen: onder hen toch niet de minsten zoals Wim Van Den Driessche (Smee) en Sylvie De Bie (Wendy) uit België en de wat minder bekende maar wel getalenteerde Milan van Weelden (Kapitein Haak) en Sandor Stürbl (Peter Pan) uit Nederland. Gelukkig mogen ze nog wel uitpakken in kunst- en vliegwerk: Peter Pan tolt met Wendy en haar twee broers geregeld via (gezekerde) luchtacrobatiek door het glinsterende sterrenuitspansel boven de piste. Acrobatisch hoogtepunt is het skydiven van Stürbls Peter: boven een vulkanische windturbine zweeft en duikelt hij ongezekerd, een keer voor en een keer na de pauze. Verder heeft iedere artiest een paar Engelse hits om naar zijn of haar hand te zetten, passend bij het avontuur van het moment.

Tijdens de wereldpremière in Brussel overtuigde de zang nog niet; ook de keuze van de songs is weinig origineel. Peter en Wendy zingen I am Sailing van Rod Stewart wanneer ze uit Nimmerland (Vlaams voor Neverland) naar huis terugkeren. Dreamer en Forever Young zijn de karaktersongs van Peter Pan en hoewel het haar verhaal is, heeft Tinker Bell welgeteld één lied om mee op te komen en direct weer weg te zweven: You raise me up. Aan zangeres Jennifer Ewbank (Voice of Holland, 2010) de ondankbare taak dit (enige) moment deze week te pakken, tijdens de Nederlandse optredens in de Ziggo Dome. De rest van de twee uur mag ze achter de schermen toekijken.

Daar is het wel een heksenketel. Peter Pan is visueel zeker een machtig circus. Een opengeklapt sprookjesboek, met oprijzende decorstukken, domineert het podium. Over elkaar heen rollende projecties nemen bezit van de complete piste, inclusief achterwand. Interieurs gaan naadloos over in zeegezichten, vuurgevechten of hemellichamen. Wanneer een tikkende krokodil (een filmbeeld op doek) Kapitein Haak op de hielen zit, lijkt hij hem daadwerkelijk in zijn billen te bijten. Bootjes in de vorm van boeken drijven voorbij, poorten met kanonnen gaan open en Peter Pan jongleert met wel dertig soorten schaduw.

Het ensemble vliegt van de ene spectaculaire groepsscène naar de andere, in prachtige kostuums, verkleed als piraten, indianen of verloren jongens. Ze rennen in salto's over het podium, beklimmen elkaars schouders en dragen hoofddeksels vol lampjes en boekwerken.

Het boek staat als decorstuk centraal in deze Vlaamse enscenering, omdat Peter Pan volgens de overlevering overal opduikt waar verhalen worden verteld. Dat hadden ook de Olympische Spelen kunnen zijn, want deze Never Ending Story ademt de sfeer van de verhalende openingsceremonie van de zomerspelen in Londen en zal in die vorm nog twaalf landen in Europa aandoen.

In Nederland spreekt iemand anders dan Kathleen de voice-over in. Hopelijk een actrice die zo spannend, brutaal en levendig vertelt dat het gebrek aan drama minder opvalt.

Geen zin volwassen te worden

Peter Pan is terug. De Schotse schrijver James Barrie zette de vliegende vlegel in 1902 op de wereld, in de roman The Little Bird. De jongen-die-niet-volwassen-wil-worden werd vooral bekend door Barries toneelbewerking Peter Pan, or The Boy Who Wouldn't Grow Up (1904), waarin hij Wendy aan zijn zijde kreeg. Vorige maand zond RTL4 de miniserie Neverland (2011) uit, waarin Peter een voorgeschiedenis krijgt, als weesjongen in Londen en zichtbaar is hoe Kapitein Haak aan zijn haak komt. Theatergroep MAX staat de komende week nog in het Amsterdamse theater De Krakeling (en een dag in Zaandam) met de ondeugende voorstelling Peter Pan was hier (6+), waarin live gezongen liedjes de personages uitdagen lekker ongehoorzaam te zijn. En Disney heeft net zijn eigen klassieker uit 1953 weer opnieuw uitgebracht (Nederlands ingesproken), ook op Blu-ray.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden