Persoonlijke bonuskaart is de nieuwe flippo

Student Bart Wittkampf (27) uit Leiden beheert www.wittkampf.nl/bonuskaart, waarop wordt uitgelegd hoe je een persoonlijke Albert Heijn-bonuskaart kunt ontwerpen...

- Is het origineel niet mooi?

'Ik vind van niet, met dat blauw en oranje. Een maand geleden haalde ik mijn eerste kaart, maar ik durf daarmee niet in mijn portemonnee te lopen. Ik ben achter de computer gaan zitten; barcode gescand, plaatjes geprint en daarmee naar de copyshop om de kaart te laten plastificeren.'

- Is het moeilijk?

'Ook als je niet handig bent, kun je er binnen een paar uur een in elkaar zetten. Het moeilijkst is de barcode, daarvoor gebruik ik een speciaal programma. Het is belangrijk dat iedereen zijn eigen code gebruikt, anders wordt het onoverzichtelijk voor de AH. Dus wie die plaatjes van mijn site kopieert, moet niet ook de barcode overnemen.'

- Wat stond er op die eerste kaart?

'Een blonde vrouw in bikini. Ja, het was wel spannend toen ik hem de eerste keer gebruikte. Bij de kassa's zocht ik een jonge caissière uit, die niet zo snel nee zou durven zeggen. Je zag haar kijken, ze haalde hem toch over de scanner, hij piepte en toen dacht ze vast dat het wel goed zou zijn.'

- En daarna ging het snel?

'Ik noemde het op een internetforum, en daar werd heel enthousiast gereageerd. Daarom ben ik met die website begonnen. Er zijn nu tachtig ontwerpen ingestuurd, en ik heb nog niet alles geplaatst. Het is een rage, ze worden zelfs geruild op het schoolplein. Flippo's beware! Vooral jonge jongens maken ze. Dat zie je aan de foto's die ze gebruiken: vrouwen, auto's, biermerken. Ik heb één kaart verwijderd: de AH-boluskaart, bedenk zelf maar wat daar op stond.'

- Wat vindt Albert Heijn ervan?

'Via via hoorde ik dat ze het personeel oproepen alleen originele kaarten te accepteren. Ik heb AH anderhalve week geleden een e-mail gestuurd. Voor mij is het gewoon een leuke grap, maar ik heb liever niet dat er binnenkort een advocaat voor mijn deur staat. Maar ik heb nog geen antwoord, ze zullen het wel fijne publiciteit vinden. Ik probeer Albert Heijn niet te pesten en ik hoef er ook niets aan te verdienen. Mijn site trekt vierduizend bezoekers per dag, sommigen verklaren me voor gek dat ik geen banners plaats.'

- Is de kaart weleens geweigerd?

'Nee, dat heb ik nog niet gehoord. Wat wel grappig is: een caissière werd er mee uitgevraagd. Op de kaart van een klant las ze: Wil jij mijn bonus zijn? Daaronder stond een telefoonnummer.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden