Personeelsenquête moet wel zin hebben

Geen idee wat er leeft op de werkvloer? Dat is link, want een ontevreden werknemer vindt tegenwoordig zó een andere baan....

De remedie heet een medewerkersonderzoek. De opiniepeiling onder het personeel is de laatste tijd terug van weg geweest. 'Personeelssatisfactie-onderzoeken' of people surveys moeten bedrijven en instellingen inzicht geven wat de werknemer vindt van het rookbeleid en de werkdruk.

Maar veel polls gaan verder. Ze kunnen achterhalen of veranderingen worden gesteund, of de arbeidsvoorwaarden in orde zijn en of aangeboden opleidingen voorzien in een behoefte. Na een reorganisatie of fusie kan een opiniepeiling waardevolle informatie opleveren.

Zo hield Shell een onderzoek onder wereldwijd 60 duizend werknemers. Het olieconcern stuurde daarvoor 87 duizend vragenlijsten rond. De resultaten moeten leiden tot een 'agenda voor verandering' waarin de Shell-mensen zich herkennen.

Ook de Landmacht wil weten wat de personeelsleden vinden van hun werk. Voor het tevredenheidsonderzoek 'Prisma' peilt een onderzoeksbureau dagelijks de stemming onder enkele medewerkers. Per kwartaal worden duizend Landmachters ondervraagd.

Bedrijven als PinkRoccade en KPN voeren ook 'exit interviews' om te achterhalen waarom werknemers een andere baan hebben genomen - het kan een indicatie zijn voor wat er schort.

Mooi om te weten wat er leeft op de werkvloer, maar consultants waarschuwen ervoor dat de personeelsenquête een 'hype-achtig verschijnsel' dreigt te worden. Bedrijven moeten niet moeten peilen, enkel en alleen omdat anderen het ook doen. Lukraak peilen kan immers een onbedoelde gevolgen hebben. Want ook tevreden werknemers verwachten verbeteringen als ze eenmaal ondervraagd zijn.

In de Verenigde Staten is de respons bij personeelsenquêtes al een stuk lager dan hier. De Amerikanen zijn 'enquêteziek' omdat om elk wissewasje naar hun mening wordt gevraagd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden