Personeel British Airways staakt weer

Amsterdam Cabinepersoneel van de Britse luchtvaartmaatschappij British Airways (BA) is begonnen met een vijfdaagse staking. In de nacht van zondag op maandag hebben personeelsleden het werk neergelegd....

Van onze verslaggever

De onderhandelingen tussen beide partijen binnen de onderneming werden zaterdag beëindigd. Over de lonen zijn de partijen het in grote lijnen eens, maar privileges van personeel dat geen dienst heeft, met name goedkoop ‘meevliegen’ met de collega’s van BA blijft een twistpunt.

De vakbond Unite verdenkt BA-chef Willie Walsh ervan de invloed van de bonden te willen breken en wijzigingen door te willen drukken ten aanzien van het cabinepersoneel. Walsh stelt dat de maatschappij om haar bestaan vecht. Hij heeft een noodplan en hoopt dat 60 procent van de vluchten op de lange afstand en 50 procent op de korte afstand toch doorgaan.

De staking leidt ertoe dat maandag vier BA-vluchten van Schiphol naar de Londense luchthaven Heathrow niet doorgaan, meldt een woordvoerster van Schiphol. Ook drie vluchten van Heathrow naar Schiphol zijn maandag geannuleerd. Andere vluchten van BA gaan wel door.

Nieuwe asregels
Nieuwe regels voor de luchtvaart moeten ertoe leiden dat de vulkaanas die sinds april regelmatig over Europa waait, de komende tijd minder vaak problemen veroorzaakt. De richtlijn werd vrijdag ingevoerd door het Europees agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart EASA.

Het luchtruim is niet langer in drie kleurenzones verdeeld, maar in vier. Daardoor kan preciezer besloten worden waar niet gevlogen mag worden. In de witte (geen as) en rode (een beetje as) zones mag gevlogen worden. In de zwarte zone geldt een vliegverbod.

De grijze zone is nieuw, daar mag onder voorwaarden gevlogen worden. De nationale luchtverkeersleiding krijgt meer zeggenschap over vliegen in de grijze zone. Volgens EASA leidt dat tot minder oponthoud voor reizigers, en is de veiligheid tegelijkertijd gegarandeerd. Ook voorziet de nieuwe richtlijn in een Europees coördinatiecentrum, waardoor de besluiten over het luchtruim minder een ratjetoe moeten worden.

De luchtvaartindustrie drong al weken aan op versoepeling van de regels. EASA stelde de nieuwe richtlijn samen op met het Europese luchtverkeersleidingscentrum Eurocontrol en de Europese Commissie.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden