Persbureau Reuters veroorzaakt rel tussen China en VS

China is vrijdag onterecht boos geworden op de VS over de mogelijke verkoop van twee marineschepen aan Taiwan. Een dag nadat het persbureau Reuters de verkoop meldde, protesteerde Peking officieel bij Washington. Maar Reuters had een fout gemaakt en had zich gebaseerd op een oud persbericht van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken van vorig jaar.

Oliver Hazard Perry Class-fregatten van de Amerikaanse marine. Beeld US Department of Defense

In dit persbericht, van 16 december, maakte het State Department de verkoop bekend van twee Oliver Hazard Perry Class-fregatten aan Taiwan.

China protesteerde toen al tegen de verkoop van de schepen ter waarde van 190 miljoen dollar. Peking beschouwt Taiwan als een afvallige provincie. Taiwan is sinds 1949 een trouwe bondgenoot van de VS en wordt regelmatig, tot grote woede van China, voorzien van Amerikaanse wapens.

'China eist van de VS dat ze openheid van zaken geven', maakte de woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken vrijdag bekend op zijn dagelijkse persconferentie. Maar Washington ontkende tegenover de Chinezen dat opnieuw twee schepen aan Taiwan zullen worden verkocht.

'De VS hebben gezegd dat ze nu geen plannen hebben om wapens te verkopen aan Taiwan en geen verklaring over de verkoop hebben afgegeven', aldus de Chinese woordvoerder. Taiwan reageerde ook en zei dat de verkoop onderdeel uitmaakte van een akkoord dat vorig jaar met de VS werd gesloten.

Reuters, dat inzag een fout te hebben gemaakt, besloot hierop het bericht over de verkoop in te trekken. 'Het was gebracht op basis van een oude persverklaring van het State Department', erkende het persbureau.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.