Permanente nieuwsuitzendingen worden Amerikaanse kijker te veel

CNN, het kabelstation dat het nieuws op de Amerikaanse televisie een ander aanzien heeft gegeven, krijgt het hoe langer hoe moeilijker....

THE NEW YORK TIMES

New York Times

NEW YORK

De afgelopen maanden heeft CNN getracht kijkers terug te winnen, bijvoorbeeld door presentatoren te vervangen of door meer vaste programma-onderdelen in het pakket op te nemen. Ondanks die pogingen menen deskundigen dat CNN zich geplaatst ziet voor een klassiek media-dilemma: verander je te veel dan tast je je identiteit aan; verander je te weinig dan loop je het gevaar dat je identiteit ten slotte de moeite van het redden niet meer waard is.

Av Westin, werkzaam bij concurrent Time Warner, zegt: 'Het handelsmerk van CNN luidt: wij zijn waar het nieuws is. Gooien ze dat overboord, dan hebben ze een groot probleem.' Aan de andere kant, vervolgt Westin, 'de videobeelden van gebeurtenissen die vroeger alleen voor CNN beschikbaar waren, zie je nu overal. Problemen, problemen.'

De kijkcijfers van CNN zijn in de VS sinds het begin van dit jaar met ongeveer een kwart gedaald. In het eerste kwartaal bereikte het station op prime time nog maar 500 duizend huishoudens. In dezelfde periode het jaar daarvoor waren dat er nog 693 duizend. In de maanden april en mei die daarop volgden zakten de cijfers in tot ongeveer 250 duizend huishoudens. Dat waren de laagste die werden gehaald sinds 1982 toen de cijfers van CNN voor het eerst werden bijgehouden.

De zaak-Simpson (de sport- en filmster O.J. Simpson werd verdacht van moord op zijn ex-echtgenote en haar vriend) was er de oorzaak van dat CNN het tweede kwartaal afsloot met cijfers die op hetzelfde niveau lagen als die van het jaar ervoor. In juli, toen de verhoren in deze zaak rechtstreeks werden uitgezonden, steeg de zender zelfs een kort moment boven de cijfers van vorig jaar uit. Maar het lijkt wel zeker dat heel wat beter zou zijn gescoord wanneer andere zenders niet ook rechtstreeks verslag zouden hebben gedaan van deze verhoren.

Het station dat dit soort live-uitzendingen populair heeft gemaakt, voelt nu de gevolgen van de concurrentiestrijd. Niet alleen in de kijkcijfers, maar ook in de bedrijfsresultaten. In het eerste kwartaal daalde de winst van de nieuws-afdeling van Turner Broadcasting System (naast CNN bestaat die uit CNN International en Headline News) met 7,5 procent tot 49 miljoen dollar vergeleken met dezelfde periode van het vorige jaar.

Het is vooral de verslaggeving van de Golf-oorlog geweest die CNN tot een volwassen nieuwszender heeft gemaakt. Maar het is de zender niet gelukt dit succes vast te houden. Nog altijd stijgen en dalen de kijkcijfers met het wereldgebeuren mee. CNN-functionarissen aarzelen dan ook niet de daling van de cijfers in dit voorjaar toe te schijven aan de aard van het nieuws dat onspectaculair zou zijn. Geen van de recente crises (Bosnië, Ruanda, Haiti, Noord-Korea) heeft de Amerikaanse kijkers aan hun tv-toestellen kunnen houden, ook al spaarde CNN kosten noch moeite om ze op het scherm te brengen.

Ook voor grote binnenlandse onderwerpen in Amerika, zoals het debat over de gezondheidszorg of de hoorzittingen in de Whitewaterzaak, viel de belangstelling van de kijkers tegen. 'Door een vreemde gril van de nieuwsgoden zijn we in een periode terecht gekomen waarin het nieuws dat ruime belangstelling trekt compleet in elkaar is gezakt', zegt Ed Turner, chef van de nieuwsdienst bij CNN (hij is geen familie van Ted Turner, de grote baas van Turner Broadcasting).

Bij de concurrerende tv-maatschappijen echter wordt gezegd dat CNN vooral zichzelf verwijten moet maken. Als beelden van belangrijke gebeurtenissen in de wereld de Amerikanen niet meer aan hun tvtoestellen gekluisterd kunnen houden, dan komt dat ook doordat CNN de waarde van deze beelden heeft laten devalueren.

Voordat CNN bestond legden de grote tv-maatschappijen de kleine, lokale zenders forse beperkingen op bij het overnemen van beelden. Die werden gereserveerd voor de actualiteitenrubrieken die 's avonds werden uitgezonden. CNN echter bood zijn materiaal onbeperkt aan ter overname aan lokale zenders. Zijn groei werd verder bevorderd door de satelliet-technologie waardoor het verspreiden van beelden over de wereld gemakkelijk en goedkoop werd.

Wat kon worden verwacht, gebeurde ook: de grote tv-maatschappijen volgden het voorbeeld van CNN. Ze stelden hun materiaal beschikbaar aan de lokale zenders waarvan er vele 's ochtends en 's middags nieuwsuitzendingen opzetten. De actualiteiten die vroeger alleen 's avonds te zien waren, kwamen ook overdag beschikbaar, tot op de kleinste zenders toe.

'Het nieuws spoot de tv-toestellen uit als water uit de kraan', zegt Andrew Heyward van de tv-maatschappij CBS. 'Met de manier waarop CNN permanent nieuws ging uitzenden, bracht de zender schade toe aan de concurrentie, maar ook aan zichzelf. Het nieuws is er als het ware armoediger door geworden. Volgens mij hebben de problemen die CNN heeft met de kijkcijfers te maken met een zekere verzadiging, zelfs afstomping bij de kijkers voor wat in de wereld gaande is.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden