Per saldo wint niemand tijd met hardlopen tegen Magere Hein

Er gaat tegenwoordig haast geen dag voorbij of Postbus 51 pepert ons in dat `we te weinig bewegen`. Want als we te weinig bewegen, gaan we eerder dood, en dat wil de overheid natuurlijk niet....

In zijn onlangs aan de Erasmus-universiteit verdedigde proefschrift stelt onderzoeker Oscar Franco het nog eens onomwonden: `De levensverwachting voor mensen van vijftig met een zittend leven is anderhalf jaar lager dan voor mensen die dagelijks matig bewegen, en meer dan drieënhalf jaar lager dan voor mensen die op een hoog niveau van lichamelijke activiteit zitten.` Daar kunnen de zitzakken het mee doen. Blijft natuurlijk de aloude vraag, of die paar jaar extra al die inspanning waard is. Franco`s proefschrift biedt de gelegenheid dat nu eens haarfijn te schatten.

Voor zijn onderzoek gebruikte Franco de gegevens van de befaamde Framingham-studie, waarin een grote groep mensen al jaren lang nauwkeurig medisch gevolgd wordt. De studie ligt inmiddels aan de basis van talloze berekeningen en adviezen over een gezonde levensstijl.

Franco deelde de groep in drieën: weinig, matig en veel lichaamsbeweging. Met elke activiteit kun je punten verdienen al naar gelang de energie die gespendeerd wordt: een uur slapen is 1 punt, een uur zitten is 1,1 punt. Lichte inspanning (stukje lopen, pootje baden) levert 1,5 punten per uur, matige inspanning (stevig wandelen, zwemmen) 2,4 punten en zware inspanning (hardlopen, baantjes trekken) 5 punten. Met 9 uur slapen, 1 uur licht bewegen en voor de rest een zittend bestaan verdien je dus 9 x 1 + 14 x 1,1 + 1 x 1,5 > 25,9 punten. Dat is `weinig`. Wie boven de 30 punten zit, telt als `matig`, wie boven de 33 komt, is `hoog`.

Om dertig punten te halen, moet al een flinke matige inspanning geleverd worden. Met drie uur wandelen per dag in plaats van zitten ben je er nog niet: 9 x 1 + 11 x 1,1 + 1 x 1,5 + 3 x 2,4 > 29,8. Zelfs een uur per dag hardlopen of baantjes trekken (wie dat opbrengt, heeft stellig een dijk van een conditie) levert volgens deze berekening nog slechts 29,8 punten.

De 33 lijkt helemaal onbereikbaar: dat vergt in ons voorbeeld bijna twee uur zware inspanning per dag of vijfenhalf uur matige inspanning.

Het kost dus hoe dan ook veel tijd om langer te leven. Sterker nog: ben je niet meer tijd kwijt met hardlopen voor je 50ste dan je wint na je 70ste?

Mensen van 50 wie gevraagd wordt naar hun dagelijkse inspanning, zullen niet `hoog` antwoorden als ze net een week daarvoor zijn begonnen met hardlopen. Om onderzoekstechnische redenen houdt Franco een peilperiode van twaalf jaar aan, dus dat kunnen wij ook wel doen. Iemand van 50 is dan begonnen met hardlopen toen hij 38 was; dat klinkt redelijk. Of de mensen in Framingham na hun 50ste bleven doorrennen weten we niet, dat tellen we niet mee.

Na twaalf jaar met matige lichaamsbeweging hebben we ons leven met 1,4 jaar verlengd, dus een dag levert 2,8 uur extra. Dat moet natuurlijk wel verdiend worden met minder dan 2,8 uur inspanning, anders hebben we er nog niets aan. Uit de berekening hierboven blijkt dat dit niet lukt. Om boven de 30 punten te komen, moeten we dagelijks 3,2 uur sporten. Als we dat twaalf jaar lang doen, leggen we er per dag 24 minuten op toe, dat zijn zes dagen in een jaar.

Een andere mogelijkheid om boven de dertig te komen, is ruim een uur hardlopen per dag - wederom twaalf jaar lang. De meeste mensen zijn al trots als ze een uur in de week halen.

Een soortgelijke berekening laat zich uitvoeren voor de hoogste categorie. Mensen met 33 punten leven volgens Franco's proefschrift 3,8 jaar langer, dat is 7,6 uur winst per etmaal. Dat pakt iets gunstiger uit, al zullen mensen die zich iedere dag twee uur in het zweet werken (voor een totaal van 33,3 punten) eerder tot de min of meer verslaafde atleten worden gerekend dan tot de normale mensen. Met 5,5 uur wandelen of zwemmen per dag ben je er ook - maar een verandering van betrekking lijkt daarvoor noodzakelijk.

De tijd die je aan het eind van je leven wint door tot je 50ste te bewegen, gaat dus geheel op aan die lichaamsbeweging zelf. Netto houd je er niets aan over, eerder integendeel.

Hardlopen doe je omdat het prettig is, niet om Magere Hein voor te blijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden