Per hovercraft naar de tweede rit

De Giro-karavaan verhuisde voor een ploegentijdrit van 17,4 kilometer naar het eiland Ischia. Het zorgde voor hoofdbrekens bij ploegleider Addie Engels.

ISCHIA - De stenen leeuwen voor de ingang van Casa Sofia hebben zondag een roze lint om hun nek en uit de luidsprekers schalt Mamma Mia van Abba. In één zin is daarmee de sfeer geschetst op het Italiaanse eiland Ischia.


Eindelijk is de Ronde van Italië de haven van het gelijknamige dorp weer eens binnen gevaren. 'Het werd de hoogste tijd', zegt een inwoner. Ongevraagd maar enthousiast roept hij 1959 in herinnering, toen de Giro hier ook zijn wielrenners op pad stuurde. Tijdens een tijdrit kon Ischia in zijn volle pracht aan de wereld worden getoond.


Nu is het ook een race tegen de klok, maar dan voor ploegen en slechts 17 kilometer lang. De kust is nooit ver weg. Van hoofdstad Ischia gaat het alleen rechtstreeks naar Forio. Ook mooi, maar de vijftigduizend inwoners hadden graag de volle pracht van hun eiland in beeld gebracht.


Vanaf het startpodium is een winkelstraat het decor. Direct om de hoek gaat de weg omhoog en daarmee houdt het voorlopig niet op. 'Pas op', roept de wegkapitein van de Lotto-ploeg zondagmiddag rond 13.30 uur boven op de top. Hem en zijn acht ploeggenoten wacht een scherpe bocht op de eerste verkenning van de route. De organisatoren hebben een wervelend parcours uitgezet. Voortdurend gaat het omhoog of omlaag en anders wel naar links of rechts.


'Technisch', zegt Addy Engels over de af te leggen weg. In één adem voegt hij eraan toe: 'Giro.' Het zijn kwalificaties die hij in zijn tijd als wielrenner leerde kennen als synoniemen. Negen keer reed hij de Ronde van Italië. Nu debuteert Engels in de Giro als ploegleider.


Om 14.45 uur parkeert hij de auto op het parkeerterrein van het plaatselijke voetbalstadion, nadat zijn ploeg zich op de hoogte heeft gesteld. Boven de bus van Argos slingert een blauw-geel lint in de wind. De voetbalclub van Ischia is vorige week gepromoveerd naar de Serie C.


In 2011 werd de 35-jarige Engels al eens benaderd om de ploeg van Argos te leiden. Toen achtte hij de tijd nog niet rijp, nu hapte hij graag toe. Het leven rond de wielerkoers is hem lief, de Italiaanse wedstrijden in het bijzonder.


Zaterdag was er nog de teleurstelling van een gemiste kans. De Duitse sprinter John Degenkolb was de vooruitgeschoven post in de eerste etappe, een criterium in Napels, maar een valpartij in de laatste kilometers gooide roet in het eten.


Engels: 'Ik weet nog steeds niet precies wat er is gebeurd. We zaten er niet bij, dus het is in elk geval niet goed gegaan. Maar het was ook behoorlijk chaotisch.'


Zondag beseft Addy Engels dat er weinig te halen is voor hem en de ploeg. De ploegentijdrit is bedoeld om tekening in het algemeen klassement te krijgen en daarin heeft Argos weinig te zoeken. Het uitstapje naar Ischia kost hem dus vooral hoofdbrekens. 'Organisatie is niet bepaald mijn sterkste punt.'


Overtocht

's Morgens vroeg moest het niet fietsende personeel al uit de veren om vanuit het hotel buiten Napels naar de haven te gaan. Bus en auto's moesten tijdig worden ingescheept. De coureurs konden een uur langer blijven liggen. Hen wachtte later die ochtend de snellere overtocht per hovercraft.


De terugreis aan het eind van de middag is nog lastiger. De auto's steken zo snel als mogelijk de Middellandse Zee over naar Napels, om bij aankomst richting het zuidelijker gelegen Sorrento te gaan. Daar start maandagmorgen de derde rit. De bus is pas zondagavond rond 22.30 uur aan de beurt voor de overtocht en zal om die reden in Napels achterblijven.


De hoofdrolspelers hebben recht op de snelste weg. Wielrenners en ploegleiders worden zondagavond per boot en bus direct naar Sorrento vervoerd. De wielrenners van Argos zien hun bus pas terug aan het eind van de maandagmiddag, als ze zijn aangekomen in Marina di Ascea.


Addy Engels: 'Ik moet de jongens er voortdurend aan herinneren dat ze alles bij zich hebben en dat er niets moet achterblijven in de bus.' Maar goed, dit is nog maar Ischia. 'Volgend jaar start de Giro in Ierland. Dat wordt pas echt een logistieke operatie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden