Per gondel de haven van Scheveningen oversteken

Een nieuw plan voor het Scheveningse havengebied. Geen cruiseterminal meer, maar een hoteltoren en een kabelbaan.

DEN HAAG - De Haagse PvdA-wethouder Marnix Norder (Stadsontwikkeling, Volkshuisvesting en Integratie) wil parallel aan de kustlijn van Scheveningen een kabelbaan laten bouwen met een voorlopige piekhoogte van 50 meter. Of zijn vrijdag gepresenteerde plan realiseerbaar is, gezien de harde zeewind die regelmatig de Noordzeekust geselt, moet hij nog uitzoeken.


De kabelbaan, onderdeel van een grootschalige herontwikkeling van het havengebied in Scheveningen, is de beoogde verbinding voor voetgangers en fietsers tussen Noorder- en Zuiderstrand. In Norders plannen wordt de bekende boulevard van Scheveningen doorgetrokken tot aan de noordzijde van de havenmonding.


De sprong over het water naar de zuidzijde kan in zijn plannen uitsluitend per kabelbaan. Wie niet in een gondel wil stappen, moet een flink eind omlopen of omfietsen. Aan de zuidzijde van de haven is onder meer een jachthaven gepland.


De oversteek over de 75 meter brede havenmond zou op verschillende manieren kunnen, maar Norder vindt een tunnel te duur, een veerpont of een beweegbare lage brug te oninteressant, en een hoge brug te belastend voor de kuitspieren.


Een kabelbaan is volgens hem de aantrekkelijkste variant: 'Elk zichzelf respecterend schip kan er onderdoor en je hebt meteen een toeristische attractie, een evenement.'


De van kabelbaan zal bezoekers als vanzelf naar de zuidzijde van Scheveningen-haven lokken, verwacht hij. 'Je moet er met je fiets in kunnen.'


Praktische vragen, zoals hoe sterk de kabels zwiepen bij harde wind, of hoe comfortabel het bij windkracht 6 nog toeven is in de gondels, moet hij door buitenlandse experts laten beantwoorden, zegt Norder: 'Die kennis is er niet in Nederland. Misschien moeten we straks concluderen dat de kabelbaan gesloten wordt vanaf windkracht 7.'


Het is duidelijk dat de gondels behoorlijk bezet moeten zijn, willen aanleg, exploitatie en onderhoud van de kabelbaan rendabel zijn, erkent hij.


Norders eerdere voorstel voor de aanleg van een grote cruiseterminal aan zee, die zou moeten concurreren met de meer landinwaarts gelegen cruiseterminals van Amsterdam en Rotterdam, kan in de papierversnipperaar.


Zijn jongste voorstel voor Scheveningen-haven ('Parel aan zee') is op dat punt een radicale breuk met het verleden. Norder: 'De cruiseterminal is helemaal van de baan.'


De wethouder stelt dat het draagvlak in Scheveningen voor een 'transformatie' van het nog deels onontgonnen havengebied, waaronder het voormalige bedrijfsterrein van Norfolk, de laatste tijd 'enorm is toegenomen'.


In de vorige collegeperiode stuitte Norder met zijn 'masterplannen' op stevig verzet van bewoners. Vooral zijn cruiseterminal, die een flink deel van het Zuiderstrand zou opeten, stuitte op massale weerstand.


In zijn jongste voorstel voor Scheveningen-haven is het aantal daar te realiseren woningen teruggebracht van 840 naar 700. De 'landmarks' zijn iets bescheidener dan in het oorspronkelijke ontwerp, al is de grootste van de twee geplande torens nog altijd 90 meter hoog.


Dit gebouw, met een hotelfunctie, komt in de oksel van het zuidelijk havenhoofd. De andere toren, op het noordelijk havenhoofd, is teruggebracht tot een hoogte van 40 meter. Er zijn nog geen definitieve ontwerpen voor de gebouwen.


De gemeente Den Haag heeft 29 miljoen euro gereserveerd voor de financiering van haar aandeel in de plannen, primair de aanleg en inrichting van de openbare ruimte. Partners in het project zijn ASR (verzekeringen) en Malherbe (vastgoed).


ING trok zich eind vorig jaar terug uit het project. ASR en Malherbe praten sindsdien met andere marktpartijen en corporaties over een mogelijke deelname in het consortium.


Volgens Norder zijn de eerste uitkomsten van die gesprekken positief, 'ook vanwege de ontspannen bebouwingsmogelijkheden in het gebied'.


Hij zegt zich over de financiële haalbaarheid geen zorgen te maken: 'Wel hebben we van de kredietcrisis geleerd dat je het in fases moet doen. Je moet niet in een keer alles willen bouwen.'


Als de voorbereiding verloopt zoals wordt beoogd, kan volgens hem eind 2014 de eerste spade de grond in.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden