PepsiCo in aanval tegen McDonald's op fastfood-markt

PepsiCo gaat zijn restaurantketens in Nederland nieuw leven inblazen. De komende vier jaar wil het Amerikaanse dranken- en voedselconcern een ambitieus expansieplan uitvoeren, waardoor het huidige aantal van zestien filialen van Pizza Hut en Kentucky Fried Chicken wordt opgevoerd tot minstens 250....

HANS FABER

Van onze verslaggever

Hans Faber

AMSTERDAM

Volgens Leon Kruimer, bij Pepsi-Cola Restaurants International (PRI) verantwoordelijk voor ontwikkeling en franchisenemers, is het bedrijf van plan de komende jaren enkele tientallen miljoenen guldens te investeren om een landelijk netwerk van fastfood-zaken op te zetten.

PepsiCo, na Coca-Cola de grootste aanbieder van cola, telt wereldwijd 28 duizend vestigingen van Pizza Hut, KFC en Taco Bell, een keten waar Mexicaans voedsel wordt verkocht. Het concern heeft concurrenten als McDonald's, Subway en Burger King op grote achterstand gezet. De laatste twee zijn goed voor ongeveer tienduizend filialen, McDonald's heeft er achtduizend meer. 'Maar McDonald's is hier veel groter dan wij. Daar willen wij verandering in aanbrengen', zegt Kruimer.

Tot nu is PepsiCo er niet in geslaagd om in Nederland door te breken. Al eerder bestonden plannen de ketens hier uit te breiden, maar PepsiCo heeft nooit een geschikte partner kunnen vinden. Daarom exploiteert het concern momenteel slechts zestien vestigingen: twaalf onder de vlag van Pizza Hut, vier onder die van KFC.

In België heeft PepsiCo, mede dankzij een samenwerkingsverband met het winkelconcern GIB, 75 filialen. Groot-Brittannië telt ongeveer 400 vestigingen. In dat land werd tot voor kort samengewerkt met de brouwerij Whitbread.

Eind vorig jaar heeft PepsiCo zijn restaurantdivisie, waarmee het in 1977 van start ging om er exclusief Pepsi-Cola te kunnen verkopen, onder de loep genomen. Alle restaurants zijn inmiddels gebundeld in de PRI-divisie om de expansieplannen beter te kunnen verwezenlijken. Om dat doel te bereiken zijn verschillende partners uitgekocht, waaronder GIB en Whitbread.

'PRI heeft een duidelijk doel voor ogen: internationale groei', verduidelijkt Kruimer de herstructurering. PepsiCo wil de komende jaren tienduizend nieuwe filialen uit de grond stampen. Vooral in Europa en Zuidoost-Azië moet terrein veroverd worden. 'De Amerikaanse markt is volwassen, al is de groei van de fastfood-markt nog altijd 4 à 5 procent per jaar. Maar de echte groei zit in de overzeese landen. Kruimer: 'In de meeste Europese landen groeit de markt de komende jaren met acht à negen procent.'

Volgens director development & strategy van PRI Benelux is er in Nederland dankzij die marktontwikkeling ruimte voor 250 nieuwe filialen. 'Niet dat je de Amerikaanse situatie zomaar kunt copiëren, maar als je de Amerikaanse vuistregel hanteert van één vestiging op een stedelijk gebied van 30 duizend inwoners, kom je in Nederland uit op 250 à 300 filialen. Dat zullen niet allemaal grote restaurants met stoeltjes en tafeltjes zijn. We willen ook kleinere vestigingen.'

Kruimer benadrukt dat het concern zich niet zal laten afremmen door financiële beperkingen. 'Wij zijn een groot concern met een op groei gericht beleid. Dan zijn er voldoende middelen beschikbaar.' Overigens zijn die benodigde middelen nog relatief beperkt, omdat PepsiCo vooral met franchisenemers wil werken. 'Als het niet anders kan, kopen of huren we zelf, maar liever hebben we franchisenemers die al over onroerend goed beschikken.'

PepsiCo is niet de enige die zijn pijlen op Nederland en andere Europese landen richt. De grote concurrent op deze markt, McDonald's, ontvouwde eind vorige maand eveneens grote plannen. Nu heeft het hamburgerconcern hier 130 restaurants en McDrives, over vier jaar moeten dat er tenminste tweehonderd zijn. Net als PepsiCo werkt McDonald's met franchisenemers.

Voor beide fastfood-ketens geldt eveneens dat zij naarstig op zoek zijn naar partners. McDonald's experimenteert met het kledingbedrijf C & A en probeert oliemaatschappijen zover te krijgen restaurants bij benzinestations op te zetten. PepsiCo werkt samen met de NS. Op vier stations worden filialen van Pizza Hut geëxploiteerd. Wellicht wordt dat aantal uitgebreid.

Naast McDonald's en PepsiCo wordt de Nederlandse markt bewerkt door ketens als Lone Star (steak-restaurants) en Applebee's (eetcafé). 'Al met al is het nogal wat. De groei van de markt biedt zeker ruimte voor extra aanbieders, maar sommigen zullen het zeker moeilijk gaan krijgen', zegt Kruimer. Hij voorspelt dat vooral de traditionele snackbars de dupe zullen gaan worden van de opmars van de fastfood-ketens.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden