Pepsi, Stimorol, Nike en Veronica passen volgens kijkers bij elkaar

Veronica en Pepsi passen het beste bij elkaar, vindt 51 procent van de Nederlanders als hun wordt gevraagd welke reclame zij het beste vinden passen bij een zender....

ELLEN VAN DEN BOOMGAARD

Van onze verslaggeefster

Ellen van den Boomgaard

AMSTERDAM

Reclame-uitingen die met de dagelijkse boodschappen te maken hebben (Albert Heijn en Persil), horen volgens ongeveer 25 procent bij RTL 4 thuis. Albert Heijn wordt echter ook geassocieerd met de publieke omroep. Heineken past volgens de geënquêteerden zowel bij RTL 4 (22 procent) als bij Veronica (20 procent).

In totaal werden 500 personen telefonisch ondervraagd (51 adverteerders en 449 consumenten). In de enquête waren negen merken opgenomen: Pepsi, Nike, Stimorol, Heineken, Shell, Persil, AH, de Postbank en Volkswagen.

Het publiek vindt de Postbank, Shell en Volkswagen thuishoren op Nederland 1, 2 of 3. De waardering voor reclame verschilt per doelgroep. Zo zien jongeren op RTL 4 en Veronica de leukste advertentiespots (12 en 15 procent). Ouderen vanaf 35 jaar zien op geen enkele zender leuke reclame. 12 Procent van de adverteerders vindt de leukste reclame op RTL 4.

De ondervraagden blijken over het algemeen niet méér tv te zijn gaan kijken, ook al is het aantal zenders gestegen. Alleen jongeren (dertien-negentien jaar) zitten meer voor de buis.

De consument is zich goed bewust dat SBS 6 en Veronica als nieuwe zenders erbij zijn gekomen. TV 10 Gold, The Music Factory en Euro 7 zijn veel minder bekend. SBS 6 is vooral bekend dank zij de vele reclames in dagbladen en buitenreclames.

Het jongere publiek (dertien-negentien jaar) kijkt liever RTL 4 en Veronica, en waardeert die zenders met een 7,4. Voor respondenten van vijftig jaar en ouder geldt het tegenovergestelde. Zij geven de voorkeur aan de publieke omroep boven de commerciële zenders. Nederland 3 springt er met een 7,1 bovenuit. Adverteerders waarderen publieke en commerciële zenders allebei even hoog: een 6,6.

Uit de vraag naar welke zenders niet of bijna niet wordt gekeken, blijkt dat het oudere publiek (35 jaar en ouder) in geringe mate naar de commerciële zenders kijkt. RTL 4 is een uitzondering: 17 procent zegt niet of bijna niet te kijken. Van het aantal ondervraagde adverteerders kijkt 50 procent niet naar SBS 6, 16 procent niet of bijna niet naar Nederland 3, en 10 procent van de adverteerders kijkt nauwelijks naar RTL 4. Opmerkelijk is dat Nederland 1 in alle groepen laag scoort. Gemiddeld 30 procent kijkt nauwelijks naar deze zender.

En ten slotte: bij hoeveel procent van de kijkers zit Veronica onder knopje 6 van de afstandsbediening? Bij 31 procent van de ondervraagden staat Veronica op zes, bij 14 procent is die plek voor SBS 6. Bij 9 procent zit Veronica onder knopje zeven, bij 23 procent zit SBS 6 daar. Het grootste deel van kijkend Nederland heeft dus andere stations onder zes en zeven geprogrammeerd.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden