'Peperduur' statiegeld kost toch maar de helft

AMSTERDAM - 'Statiegeld is een peperduur systeem', zei staatssecretaris Joop Atsma twee jaar geleden in het Kamerdebat dat een einde maakte aan de verplichte statiegeldregeling voor grote petflessen van anderhalve liter. Zo kregen de frisdrankfabrikanten na jarenlang lobbyen tegen statiegeld eindelijk hun zin.

Atsma beriep zich op een gelekt rapport van de Wageningen Universiteit, dat de kosten per ingezamelde statiegeldfles berekende op gemiddeld 6 cent. Zo werd kostenbesparing ineens het belangrijkste motief om statiegeld om zeep te helpen.

Maar de cijfers kloppen niet, stelt een nieuwe studie van bureau CE Delft dat de statiegeldkwestie nu al bijna vijftien jaar onderzoekt, in opdracht van beurtelings de verpakkingsindustrie en de milieubeweging.

De kostenbesparing is ongeveer de helft van wat de Tweede Kamer is voorgehouden. Statiegeld kost gemiddeld minder dan 3 cent per fles, of zelfs maar 0,2 eurocent per fles in het eigen inzamelsysteem van Aldi en Lidl.

Heeft Wageningen Universiteit de resultaten destijds gemanipuleerd om haar opdrachtgever een plezier te doen? Absoluut niet, verzekert de woordvoerder. 'We hebben de onzekerheden in de studie duidelijk aangegeven. Op dat moment ging het om de juiste kerngetallen. Inmiddels schijnt onder meer de prijs van petflessen te zijn verdubbeld.'

Pikant is wel dat bestuursvoorzitter Aalt Dijkhuizen van de Wageningse universiteit destijds een betaalde bijbaan had als adviseur van Refresco Group, een grote Europese bottelaar van frisdranken. Maar hij was op geen enkele manier bij de studie betrokken, bezweert de woordvoerder.

En de opdrachtgever van de nieuwe CE-studie? Die heeft in elk geval wél direct belang bij behoud van statiegeld. Het is het bedrijf Tomra Systems, de grootste leverancier van emballagesystemen in Nederland. Maar cijfers zijn cijfers, zegt CE Delft. 'De kosten zijn nu zoals wij ze hebben berekend.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden