Pensioengat? De NS laat je niet in de steek

Net met de vut, en dan een pensioengat voor je kiezen krijgen. Dat is niet leuk, vind de NS. Elfhonderd oud-medewerkers kunnen terugkomen om hun inkomen bij te spijkeren.

De NS wil de pensioengaten van oud-medewerkers die recent met de vut zijn gegaan dempen. Naar schatting elfhonderd vervroegd uitgetreden spoormannen en -vrouwen komen financieel in de problemen door de verhoging van de AOW-leeftijd die het kabinet voorstaat. De NS biedt deze oud-medewerkers, die vaak hun hele leven voor het bedrijf hebben gewerkt, nu aan tijdelijk terug te keren om wat bij te verdienen voor hun oude dag.


'Ik ben heel blij dat de NS op deze manier zijn sociale gezicht laat zien', zegt Dick van der Meulen (59). De voormalig machinist ging vorig jaar na 43 dienstjaren verplicht met de vut. 'Als het aan mij ligt, had ik graag nog een paar jaar doorgereden', aldus Van der Meulen. Officieel had hij na veertig dienstjaren al moeten stoppen, maar het bedrijf gaf hem drie jaar respijt. Daarvoor is Van der Meulen de NS dankbaar.


Zestien maanden wachten

Van der Meulen barst naar eigen zeggen nog van de energie. Hij werkt nu onder meer als vrijwilliger voor de historische vereniging van Gorinchem en heeft alle tijd voor zijn hobby's. Maar daarmee verdient hij geen geld. Zijn vut-uitkering eindigt op zijn 65ste verjaardag. Als de kabinetsplannen om de pensioenleeftijd te verhogen doorgaan, moet hij nog zestien maanden wachten voordat hij zijn eerste AOW-uitkering krijgt.


Aan de hand van een simpel rekensommetje schetst Van der Meulen de omvang van het pensioengat van hem en zijn vrouw. Beiden lopen straks zestien maanden een AOW-uitkering van 700 euro mis. Hun gezamenlijke pensioengat bedraagt dus ruim 22 duizend euro. In plaats van het bedrag van 2.200 euro netto dat het echtpaar vanaf hun 65ste te besteden dacht te hebben, moeten ze het de eerste zestien maanden met 750 euro per maand zien te rooien. Een groot verschil.


Van der Meulen is niet de enige vutter die door de verhoging van de AOW-leeftijd plots met een pensioengat wordt geconfronteerd. Nederland telt tienduizenden ouderen die nog geen 65 zijn, maar dankzij een vut- of prepensioenregeling of vanwege functioneel leeftijdsontslag reeds zijn gestopt met werken. De meesten van hen zitten in hetzelfde schuitje als Van der Meulen. Het AOW-gat kan, afhankelijk van de leeftijd van de betreffende werknemer in ruste, uiteenlopen van enkele maanden tot twee jaar.


Veel van deze ouderen beschikken niet over voldoende spaargeld om het gat te dichten. Ook Van der Meulen houdt het geen zestien maanden uit op zijn reserves. Bovendien reserveert hij dat geld bij voorkeur voor zijn oude dag. 'Je ziet dat de ouderenzorg wordt uitgekleed. Ik wil mijn spaargeld graag gebruiken om daar nog iets van te redden.'


Ook de overbruggingsregeling die het ministerie van Sociale Zaken in het leven heeft geroepen biedt voor veel vutters met een pensioengat geen uitkomst. Zoals bij Van der Meulen, die tijdens zijn loopbaan bij de NS een pensioentje van netto 750 euro per maand heeft opgebouwd. Hoewel hij formeel in aanmerking komt voor de overbruggingsregeling zal deze in zijn geval niet uitkeren. De regeling bestaat uit een tijdelijke bruto-uitkering van 700 euro in de maand. Eventuele inkomsten uit pensioen of arbeid worden van dit bedrag afgetrokken.


Van der Meulen kaartte zijn geval aan bij zijn vakbond. Hij was niet de enige, zegt Roel Berghuis van FNV Spoor. De vakbondsman maakte de vutter met een pensioengat dit voorjaar inzet bij de cao-onderhandelingen. Dit leidde tot de zogenaamde buitendieNStregeling.


Uniek in cao-land

De NS biedt de elfhonderd oud-medewerkers die door de verhoging van de AOW-leeftijd financieel in de knel komen aan enkele dagen per maand terug te keren. De vroegpensioeners mogen bruto maximaal 500 euro per maand bij verdienen. Het spoorbedrijf richt hiertoe een intern uitzendbureautje op dat de inzet van de oud-medewerkers coördineert. De gepensioeneerde NS'ers mogen maximaal voor de duur van hun pensioengat komen werken voor het bedrijf.


Van der Meulen gaat gebruikmaken van de mogelijkheid om zijn pensioengat gedeeltelijk te dempen. Het liefst zou hij tijdelijk terugkeren als machinist, maar dat zit er, naar het nu lijkt, niet in. De NS wil de oud-medewerkers inzetten als servicemedewerkers bij verstoringen in de dienstregeling en grote evenementen. De spoormensen zullen reizigers op de stations dan van informatie voorzien.


De buitendieNStregeling die NS met de bonden is overeengekomen, is vooralsnog uniek in cao-land. Hoewel de regeling het cao-gat niet volledig dekt is Vakcentrale FNV blij dat een grote werkgever zich nu solidair toont met ex-medewerkers met een pensioengat. De vakbond wil de reparatie van het pensioengat nu ook in andere sectoren op de cao-tafel leggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden