Peking poogt vergeefs smog aan te pakken

Het stadsbestuur van Peking heeft maatregelen aangekondigd om de milieuproblemen van de stad, de luchtverontreiniging voorop, aan te pakken. In de komende drie jaar wordt 12 miljard euro uitgegeven aan verbetering van de vuilverwerking, het rioolstelsel en de luchtkwaliteit.

AMSTERDAM - Maar volgens Greenpeace schieten de maatregelen vooral op het laatste punt ernstig tekort, omdat de kolenuitstoot in de omliggende provincies niet wordt aangepakt. Die zijn in hoofdzaak voor de luchtvervuiling verantwoordelijk, zo stelt de milieuorganisatie.

De zware smog in Peking kwam dit jaar bovenaan de politieke agenda in China te staan, na enkele periodes van extreme vervuiling. De luchtkwaliteit was ruim veertig keer slechter dan de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO toelaatbaar achten.

Het stadsbestuur van Peking wil de uitstoot van de meest vervuilende stoffen dit jaar met 2 procent omlaag brengen. Automobilisten mogen één dag per week niet rijden. Ook wil de gemeente een einde maken aan alle illegale bouwprojecten, die leiden tot een toename van fijnstof. De kostbaarste maatregelen zijn de bouw van enkele reusachtige vuilverbrandingsinstallaties, een vijftigtal fabrieken voor waterzuivering en de aanleg van 1.300 kilometer riool.

Omliggende regio's

Greenpeace zegt moeite te hebben de aanpak van de luchtverontreiniging serieus te nemen, omdat 'pogingen om het regionale kolenverbruik terug te dringen ontbreken'. Wat er in omliggende regio's wordt uitgestoten, ligt buiten de bevoegdheden van het stadsbestuur van Peking, maar bepaalt wel in belangrijke mate de luchtkwaliteit in de hoofdstad. Fijnstof met een grootte van 2,5 micrometer of kleiner, waar de lucht in Peking zoveel meer mee is gevuld dan de WHO-normen toelaten, komt voornamelijk door kolendamp. Gemiddeld komt ongeveer 40 procent van deze fijnstof van buiten Peking, zo blijkt uit wetenschappelijke studies. Bij aanhoudende zuidenwind kan dat zelfs oplopen tot 70 procent.

Somber stemmend voor de inwoners van de Chinese hoofdstad is de gigantische hoeveelheid kolen, die vooral industrieën in de nabij gelegen provincies verstoken. Zowel in Shandong als in Hebei ligt dat boven het niveau van Duitsland en samen zijn beide provincies goed voor meer dan de kolenconsumptie van India. Nog een indrukwekkende statistiek: binnen zeshonderd kilometer van Peking worden meer kolen verbrand dan in de Verenigde Staten. Bovendien vertoont de uitstoot in Hebei en Shandong een opgaande lijn.

Een regionale aanpak is derhalve onontbeerlijk, stelt de milieuorganisatie. Want zelfs als Peking zijn eigen doelstelling van lager kolenverbruik haalt, dan weegt dat succes niet op tegen de kolenhonger in omliggende provincies. 'De uitstootbeperkingen van burgemeester Wang Anshun van Peking zijn dan eerder een lapmiddel dan een werkelijke remedie.'

Volgens Greenpeace dringt de tijd voor de autoriteiten, nu de bevolking verontrust is geraakt. Recentelijk becijferde de WHO dat de luchtvervuiling in 2010 heeft geleid tot 1,2 miljoen doden in China. Volgens een studie van de Universiteit van Peking ging het in 2012 om bijna 9.000 in vier grote steden. De luchtverontreiniging vormt voor de groep van circa 200 duizend buitenlandse werknemers in Peking in toenemende mate een argument om het land te verlaten. Aan het einde van dit schooljaar wordt gevreesd voor een 'exodus'.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden