Update

Peiling plan Van Bijsterveldt: 'Het probleem ligt bij de kinderen zelf'

Minister Marja van Bijsterveldt van Onderwijs presenteerde vanochtend in de media en middels een brief naar de Kamer haar visie op de betrokkenheid van ouders bij de scholing van hun kinderen. Ouders moeten meer tijd vrijmaken voor de begeleiding van hun schoolgaande kinderen. De opvoeding en de overdracht van waarden en normen moet prioriteit krijgen, desnoods ten koste van werk en andere activiteiten, vindt zij. Een goed plan? Vk.nl peilde reacties.

Scholieren van het Haagse Sebroek college. © anp

Vinay Moennasing (16), leerling 5 VWO, Montaigne Lyceum, Den Haag
'Ik denk dat het zeker positief zal zijn als ouders meer bij de school van hun kind betrokken zijn. Het probleem ligt denk ik eerder bij de kinderen zelf, omdat zij de betrokkenheid van ouders afhouden.

Wanneer ouders bijvoorbeeld vragen stellen over school of vragen of ze nog huiswerk hebben, reageren de kinderen vaak kortaf. Dit komt denk ik vooral omdat de kinderen na een schooldag niet altijd behoefte hebben om over schoolzaken te praten met hun ouders.'

Juliën Ancher (16), leerling 5 VWO, Montaigne lyceum
'Het standpunt van Van Bijsterveldt is goed. Ouders moeten zeker meer tijd aan de school van hun kinderen besteden. Minder werken lijkt me echter geen goede optie. Zeker niet in een tijd waarin alles duurder wordt. Mensen hebben nu zeker een baan nodig en kunnen net rondkomen van hun huidige werk. Daarnaast zorgt minder werken voor hogere werkdruk op de dagen dat je wel werkt en dat resulteert alleen maar in een slechtere situatie thuis.'

Muriël Wassink (17), leerling 5 VWO, Montaigne Lyceum

'Als ouder heb je natuurlijk verantwoordelijkheid richting het onderwijs, maar niet alle ouders hebben hetzelfde niveau en referentiekader als hun kinderen. Als een kind eindelijk uit school komt, na weer een lange dag, hoeft het niet meteen wéér over school te gaan!

Sommige ouders kunnen daarbij ook helemaal niet minder werken.
Ik heb liever dat als mijn ouders meer vrij zijn, dat we dan leuke dingen gaan doen, in plaats van het over school hebben!'

Michel Zorge (32), docent geschiedenis, Montaigne Lyceum
'Ik vind toenemende participatie van ouders bij de onderwijsloopbaan van kinderen uiteraard een goed idee. En ik snap ook best dat Van Bijsterveldt het scherp aanzet om wat reacties te ontlokken. Feit is dat veel ouders tot laat werken en dat mijn leerlingen soms tot 18:00u alleen thuiszitten. Ook eersteklassers. Daarna eet het gezin en verdwijnt iedereen naar zijn of haar kamer. Dat is natuurlijk een heel onwenselijke situatie. Het is als leraar prettig om goed contact met de ouders te hebben, waardoor je in een driehoek van ouders, school en leerling het beste onderwijspad voor het kind kan uitstippelen.'

Micha de Winter, pedagoog

'Ik vind het een interessant plan van de minister. De contacten tussen ouders en scholen moeten versterkt worden. Je ziet dat er steeds meer sprake is van tegengestelde belangen. Denk aan de adjunct-directeur van die school in Nieuwegein die in de cel belandde. Het is misschien een extreem voorbeeld maar we kunnen wel stellen dat het niet goed gaat met de relatie tussen ouders en scholen.

Er heerst een gebrek aan communicatie. Terwijl kinderen juist een coherente pedagogische omgeving nodig hebben. Een gebrek aan communicatie is slecht voor de ontwikkeling van het kind. Dit is niet moraliserend. In het kader van de ontwikkeling van het kind, dien je goed met elkaar om te gaan. Een keer in de zes maanden een 15-minutengesprekje is niet voldoende.

Wat ik interessant vind, is dat de minister ook met scholen gaat praten hoe de contacten met ouders te verbeteren. Dit contact is echt verwaarloosd. Ouders vinden vaak de school een soort bolwerkje, terwijl scholen weer zeggen dat ouders te veel noten op hun zang hebben.

Net als bij een gezin waar spanningen tussen de twee ouders zijn, is dit nooit goed voor kinderen.'

Thijs den Otter, persvoorlichter Algemene Onderwijsbond
We kunnen ons best een eind vinden in de plannen van de minister. De opstelling van ouders als consument, dat herkennen wij wel. Als de minister zich maar niet gaat bemoeien met de professionele ruimte van de docent in de klas.

Wel is de timing van het verhaal hoogst opmerkelijk. Het is de week van de onderwijsbegroting, daarin wordt 300 miljoen bezuinigd op het onderwijs. Dan verwacht je dat het daar over gaat. Ga daar dan over in debat, zou je denken, laat je daar over interviewen in de media.

Ze zoekt nu de pers op met een verhaal dat geen geld moet kosten, maar laat de minister zich nou gewoon eens proberen in te spannen voor iets waar ze wel invloed op heeft. Ze kan de prestatiebeloning van docenten afromen, en die middelen inzetten om het massaontslag in het passend onderwijs te voorkomen.

Wij vinden de rol van de ouders ook echt een belangrijk thema, maar op een ander moment.

Evert de Vos, hoofdredacteur van J/M Ouders

Het plan van minister Van Bijsterveldt is complete onzin. De betrokkenheid van ouders bij de opvoeding is nog nooit zo groot geweest, dat zie je ook in de cijfers terug. Er wordt meer tijd dan ooit met de kinderen doorgebracht, ook mannen besteden uren per week meer tijd aan de opvoeding dan hun ouders.

Het is ook niet onwil van de ouders als zij weinig bij de school betrokken zijn. Eerder het tegenovergestelde, de scholen zijn heel huiverig. Op de basisschool gaat het nog heel goed; dan zijn er luizenmoeders en voorleesvaders. Maar op de middelbare school verdwijnt een kind in een zwart gat. Je krijgt als ouder twee zevenminutengesprekken per jaar, en dat is het dan. Er gebeurt vaak niets vanuit de school om meer mogelijk maken.

Terwijl het wel mogelijk is. Met speciale projecten of gastlessen door ouders kun je de ouders meer betrekken bij de scholen. Ik zie niet dat ouders dat niet willen, zelfs als ze allebei baan hebben. Maar het initiatief moet vanuit de scholen komen, bijvoorbeeld vanuit de oudercommissie. Als beide partijen er samen oog voor hebben, kan er heel veel. Samen moeten ze nadenken hoe het beter kan.

Ouders hebben dondersgoed door dat er meer prestaties van hun kinderen worden verwacht. De bijlesbusiness is niet voor niets booming. Het wiskundeonderwijs is nu totaal anders dan toen de ouders op school zaten. Ze proberen dan wel te helpen, maar dan komt er ruzie van en wordt het uitbesteed.

Het is waar dat ouders heel kritisch zijn. Soms is dat de terecht, omdat het onderwijs soms onder de maat is. Soms is dat onterecht, en zijn ouders te kritisch als hun kind niet naar het vwo kan. Vroeger was de leraar nog een autoriteit, dat is niet meer zo. Net zoals dat geldt voor de politieagent en de dokter.

Maar dat gemopper op de ouders herken ik helemaal niet. Er zit nu een moreel appèl bij van de minister dat ouders egoïstisch zijn, te veel werken en te weinig tijd met de kinderen doorbrengen. Nomaals, dat is onzin. Ik snap ook niet waarom de minister hier nu mee komt.

Werner van Katwijk, directeur Ouders en Coo
De uitspraak van Van Bijsterveld past in een breder verhaal. Ze zegt in het interview met de Volkskrant ook 'it takes two to tango'. Dus scholen moeten ook een belangrijke rol spelen. Het moet niet alleen bij de ouders komen te liggen.

We moeten uitkijken dat we ouders niet in een verkeerd daglicht stellen. Er wordt momenteel al zoveel beroep op ouders gedaan. Als een kind lid wordt van een sportclub betekent dat voor ouders al dat ze de kinderen moeten brengen en halen en ook nog eens een bardienst moeten doen. Daarnaast moeten ouders in de leeftijdscategorie 30-45 jaar vaak ook nog eens voor hun eigen ouders zorgen. En ook de arbeidsmarkt trekt tegelijkertijd nog aan ze. Dus er wordt veel van de huidige ouders gevraagd.

Wel is het zo dat kinderen er baat bij hebben als ouders meer tijd aan ze besteden. Dus onderzoeken geven de minister wel degelijk gelijk.

Ik geef haar ook in principe gelijk maar de minister kijkt iets te veel achter de voordeur en te weinig naar binnen. We hebben in deze tijd natuurlijk ook te maken met veel gebroken gezinnen.

Ik denk dat er een brede maatschappelijke discussie moet komen over opvoeding, betrokkenheid van ouders en tegelijkertijd het hebben van een baan. Het zijn geen gemakkelijk tijden voor ouders.
Daarnaast is de grote vraag of je de juiste groep bereikt. Sommige ouders zijn heel moeilijk bereikbaar. Dan heb ik het over ouders uit de lage sociale klasse. Juist die kinderen hebben extra aandacht nodig.

In de 28 jaar dat ik werkzaam ben binnen deze sector heb ik nog nooit een programma gezien waarin die ouders betrokken zijn. Vaak hebben ouders uit de groep zelf vervelende ervaringen in hun jeugd met school gehad of zijn ze allergisch voor dit soort initiatieven. En juist om die groep gaat het.





Minister Marja van Bijsterveldt brengt een werkbezoek aan een basisschool.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden