Peijs wil rijden op vluchtstrook soms toestaan
Minister Peijs van Verkeer wil met ‘creatieve en nieuwe’ maatregelen de files aanpakken. Zo mogen automobilisten vaker de vluchtstrook gebruiken en gaan bruggen op drukke momenten niet meer open....
Peijs maakt zich zorgen over de toenemende files, liet ze de Tweede Kamer maandag weten. De aanleg van spitsstroken loopt vertraging op door de Europese normen voor luchtkwaliteit. Bovendien wordt er in 2006 en 2007 veel aan de weg gewerkt, wat de verkeersopstoppingen verder verergert.
Met dertig eenvoudige maatregelen hoopt Peijs het tij te keren. Ze denkt dat kijkfiles verminderen als hulpdiensten ter plaatse hun zwaailicht uitdoen en een ‘anti-kijkscherm’ plaatsen. Verder kunnen verplaatsbare middenbermen geïnstalleerd worden om het aantal rijbanen per rijrichting te regelen: hoe drukker, hoe meer.
Bij de afslagen Veenendaal-Ede (A12), Moordrecht (A20) en Kralingseplein (A16) kunnen bestuurders binnenkort via de vluchtstrook naar de afslag rijden. Mogelijk wordt dit zogeheten ‘fileventiel’ op meer plaatsen ingevoerd. In Duitsland zijn er goede ervaringen mee opgedaan.
Peijs had in februari haar ambtenaren gevraagd om haar onorthodoxe maatregelen te e-mailen. Van de tweeduizend inzendingen bleken dertig kansrijk. Of ze echt werken, is echter niet onderzocht. Dat is ook niet nodig, vindt Peijs’ woordvoerder. ‘We moeten vooral geen metersdikke rapporten schrijven. Alle beetjes helpen.’
Op meer plaatsen komen doorgetrokken strepen tussen de rijbanen, zodat automobilisten op hun rijbaan blijven. Het verkeersbeeld wordt daar rustiger van. Ongelukken moeten worden afgehandeld op de afrit of een parkeerplaats, in plaats van op de vluchtstrook.