Peijs opent vernieuwde A16 Zuid

Minister Peijs van Verkeer heeft zaterdagmorgen de verbrede en vernieuwde A16 Zuid in Prinsenbeek geopend. De weg is geheel verlegd om plaats te maken voor de HSL (HogeSnelheidsLijn) en uitgebreid naar twee keer drie rijstroken....

Het werk over een traject van 22 kilometer heeft zes jaar in beslag genomen en is uitgevoerd in combinatie met de aanleg van de HSL. De A16 is de doorgaande weg tussen de Moerdijkbrug en de Belgisch-Nederlandse grens.

Peijs noemde het ‘een huzarenstukje’ dat het is gelukt de doorstroming op de A16 tijdens de werkzaamheden redelijk op peil te houden. De extra files zijn beperkt gebleven tot 4,5 procent, aldus de minister. Zij wees erop dat in West-Brabant nog enkele grote knelpunten zijn op te lossen, zoals de aanleg van de A4 tussen Dinteloord en Bergen op Zoom en de verbetering van de A27 tussen knooppunt Hooipolder en Utrecht. De A4 moet een alternatief vormen voor het vrachtverkeer tussen Rotterdam en Antwerpen.

De komst van de HSL en de vernieuwde A16 bieden voor West-Brabant grote kansen, benadrukten minister Peijs en burgemeester Van der Velden van Breda. Nu al is de vraag naar vestigingsmogelijkheden dicht in de buurt ervan sterk toegenomen. Dat zal alleen maar toenemen. Dat constateren de regionale ontwikkelingsmaatschappij en andere betrokken instanties. Volgens de prognoses zullen er over vijftien jaar 50 procent meer vrachtwagens rijden bij het knooppunt Galder op de A16.

Rijkswaterstaat heeft voor de eerste keer bij een groot project gewerkt volgens het principe ‘design en construct’. In dit systeem wordt de betrokkenheid en creativiteit van aannemers optimaal benut. Hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat HSL-Zuid Jaap Geluk noemde als voorbeeld het heien van een groot aantal extra palen om te voorkomen dat de tunnelbak bij Prinsenbeek zou gaan drijven. Die realisatie ging zonder kostenverhoging.

In 2007 gaat de HSL-lijn open. De aanleg van de HSL en de vernieuwde A16 Zuid kosten samen 6,7 miljard euro. Tussen de Moerdijkbrug en de Belgische grens zijn 82 bruggen, tunnels en viaducten gebouwd.

De meest opvallende zijn de twee tunnels bij Prinsenbeek en Galder, de afbouw van het knooppunt Klaverpolder, de aanleg van het nieuwe knooppunt Princeville bij Breda en de bouw van twee stadsducten bij Prinsenbeek. Dat zijn 100 meter brede viaducten met naast verkeerswegen en fietspaden ook groenstroken en wandelpaden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden