Peijs kan geen uitbater vinden voor Betuwelijn

De staat gaat volgend jaar noodgedwongen de Betuwelijn exploiteren. Alle commerciële gegadigden zijn afgehaakt...

Van onze verslaggevers Harry van Gelder en Sanne ten Hoove

Dit heeft minister Peijs van Verkeer maandagavond aan de Tweede Kamer laten weten. Het rijk draait volledig op voor de aanloopverliezen. Die bedragen ongeveer 75miljoen euro gedurende vijf jaar, twee keer zoveel als gepland. Dit bedrag kan oplopen tot honderd miljoen, blijkt uit een studie door de TUDelft. Ook draait het rijk op voor alle financiële risico’s.

Peijs zegt zich ‘tot het uiterste’ te hebben ingespannen om commerciële uitbaters te vinden voor de goederenspoorlijn. ‘Ik moet helaas constateren dat dat niet mogelijk is gebleken.’ Staatsbedrijf ProRail zal een dochtermaatschappij oprichten en zo de spoorlijn beheren.

Peijs was tot nu toe juist positief over commerciële exploitatie. Een consortium tussen ProRail, de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam en de onderneming TowRail, gooide bij haar hoge ogen. Onderling wantrouwen deed de geplande samenwerking afketsen, schrijft Peijs.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden