Opinie

'Pechtold heeft de allure van Clooney'

Marc Oosterhout, reclameman, beschouwt politieke partijen als merknaam. Vandaag D66 en Nespresso.

(VLNR) Sybrand Buma (CDA), Alexander Pechtold (D66) en Mark Rutte (VVD) bij Knevel & Van den Brink voor het eerste tv-debat.Beeld anp

Waar staat D66 voor? Een sympathieke partij, dat zeker, maar iedere keer als de verkiezingsdatum nadert, komt de onvermijdelijke vraag: waarom D66? Van Mierlo brak in 1966 de bestaande politiek open met een overtuigend verhaal over democratisering, schitterend in beeld gebracht door een bekende reclameman. Een nieuw verhaal op een nieuwe manier gebracht. En vooral een heel relevant verhaal in die tijd.

Van Mierlo wilde de achterkamertjespolitiek van die tijd definitief doorbreken. Maar wat is de relevantie van D66 in deze tijd?

Democratisering blijft nodig (achterkamertjes zijn er nog steeds), maar heel relevant is het niet. Althans niet voor het grote publiek. Na de succesvolle introductie van D66 door Van Mierlo is de partij eigenlijk altijd op zoek geweest naar relevantie. Natuurlijk, de redelijkheid van de partij, het vrijzinnige karakter, de krachtige gezichten van de partij zoals Rinnooy Kan, Wijers of Van Boxtel, het pragmatisme - het is er allemaal. Het zijn misschien ook goede redenen om op D66 te stemmen. Maar echt relevant? Nee.

Nespresso
Toch zou D66 de Nespresso van de Nederlandse politiek kunnen zijn. Ook Nespresso zocht jarenlang naar een succesvolle manier om oploskoffie aan de man te brengen. Totdat ze ontdekte dat de wereld niet van koffie houdt, maar van Espresso. En dan niet in een Italiaans barretje (ja, ook), maar gewoon thuis op de bank. Opgetuigd met een exclusief merkdesign en niemand minder dan George Clooney veroverde Nespresso de wereld.

Inmiddels betaalt menig Nederlander meer dan 30 cent voor een kopje koffie thuis, terwijl je ook Roodmerk kunt drinken voor 3 cent. Dat is de kracht van een relevante belofte.

De allure van Nespresso heeft D66 al. Dat weet Alexander Pechtold als geen ander uit te dragen. Maar waar is de relevantie? Die zit in ieder geval niet in claims als meer onderwijs, meer Europa of een andere aanpak voor orgaandonatie. En ook niet in een obligate zin als 'En nu vooruit'.

Toch ligt de relevantie voor het oprapen. Dat zit in twee woorden: Groen Liberaal. D66 is eigenlijk de enige partij die de unieke combinatie maakt tussen een duurzame, groene toekomst en een liberaal, misschien soms wat rechts gedachtegoed. Een perfecte belofte voor veel kiezers die voor een duurzame economie zijn, maar ook geloven in eigen verantwoordelijkheid en marktwerking. En voor iedereen voor wie groen best kan samengaan met een hoog inkomen. Oftewel voor iedereen die wel van groen houdt, maar niet van (te) links.

Marc Oosterhout is managing director strategy van reclamebureau N=5.

 
Toch zou D66 de Nespresso van de Nederlandse politiek kunnen zijn
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden