Pechgeval wordt een gewilde klant

De aloude Wegenwacht krijgt er een concurrent bij. Route Mobiel zegt binnen een halfuur overal te kunnen zijn en een jaar geen pech betekent 2 procent korting....

Een monopolist wil de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond (ANWB) zichzelf niet noemen. Ook veel leasemaatschappijen en verzekeraars hebben tegenwoordig eigen pechdiensten die gestrande automobilisten van de snelweg halen. De beroemde belangenclub spreekt liever van de status van een 'grote jongen'. Want groot is de vereniging zeker, met 3,86 miljoen leden. Die hebben zich vooral aangesloten om die ene, belangrijke dienst van de ANWB: de Wegenwacht.

Route Mobiel wil nu de strijd aangaan met deze reus op het gebied van pech. 'Ga er maar aanstaan', zegt woordvoerder Mark van Dansik van Bovag, de vereniging voor autodealers. De Wegenwacht is vlak na de Tweede Wereldoorlog opgericht, min of meer tijdens de aanleg van het snelwegennetwerk.

De ANWB was dus de eerste die met auto's en motoren langs de wegen raasde om weggebruikers met panne weer op weg te krijgen. Lange tijd hield de vereniging het vol om alleenheerser op de snelweg te zijn.

'De Wegenwacht is uniek', zegt Van Dansik. 'In al die jaren hebben ze een uitgebreid informatiesysteem opgebouwd. Dat stamp je niet zomaar uit de grond.' De pechdienst die op tijd bij de klant wil zijn moet immers beschikken over een degelijk communicatiesysteem en een slim systeem om de hulpvoertuigen snel ter plekke te laten zijn. 'Concurrentie is goed, we volgen de stap van Route Mobiel met veel interesse. Maar het is buitengewoon ingewikkeld om op deze markt snel en goed zaken te doen.'

Toch zijn er meer concurrenten, zij het op kleine schaal. Zeven tot acht bedrijven bieden pechdiensten. Een klant kan hiervan alleen gebruik maken via een verzekeraar, leasemaatschappij of dealer. 'Een op de vijf pechgevallen belandt bij ons', beweert woordvoerster Nicoline Mascini van Euro Cross, een bedrijf dat hulpverlening biedt in opdracht van verzekeraars en leasemaatschappijen. Zij heeft niet het gevoel dat Route Mobiel nu met iets nieuws komt.

Toch wel, reageert mede-oprichter Marc Schr van de nieuwe pechdienst. 'Op de zakelijke markt was de pechhulp al goedkoop, wij openen die markt nu voor particulieren.' Hij zegt het goedkoper en sneller te kunnen doen dan de Wegenwacht. Het bedrijf gaat werken met no-claimkortingen. Elk jaar dat de auto geen pech heeft, krijgt de klant 2 procent korting. Route Mobiel vraagt jaarlijks vijftig euro voor zijn diensten.

Tot nu toe stierven de concurrenten die zich op pechmarkt begaven meestal een stille dood. Meestal door een gebrek aan een stevig netwerk. De Wegenwacht kent een netwerk van 1040 hulpverleners die door heel het land zijn gevestigd.

Schr maakt daarom gebruik van het Franse Europ Assistance, dat diensten levert aan Nederlandse leasemaatschappijen. 'We hebben daardoor al een netwerk van 140 hulpverleners', zegt Schr. Daarmee kan hij binnen een halfuur overal ter plaatse zijn, meent hij.

Een woordvoerder van de ANWB reageert daar laconiek op. 'Zelfs wij redden dat niet altijd. Het is niet te doen om midden in de nacht snel op een afgelegen plek te komen.' Concurrentie noemt hij goed, zelfs voor de ANWB. 'We hebben geen monopolie, maar wel een goede naam.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden