Pech gehad

Elke bezoeker van een erkend bordeel met het Eurotika-keurmerk krijgt bij het weggaan gratis een exemplaar van het magazine Klaar Gekomen mee naar huis....

Een beetje bank, automerk of kruidenier stuurt een eigen blaadje de wereld in. Een beleggingsinstelling die al jaren ondermaatse of zelfs negatieve rendementen boekt op veel van zijn fondsen noemt zijn blad Safe. Een ziektekostenverzekeraar brengt in elk nummer van Preventa een interview met François Boulangé over onverzadigde vetzuren en de noodzaak van beweging. Zo'n relatiemagazine, ook wel sponsored magazine genoemd, wordt steevast gepresenteerd als een bijzonder cadeau - 'Alstublieft, voor u ligt het nieuwste nummer van, en wat hebben we weer veel. . .' Vaak staat er ook nog een heuse losse-nummerprijs op de cover, om het echter te maken - goh, kost toch nog ¿ 7,95. Maar het is niks meer dan reclame verpakt in redactioneel uitziende pagina's.

Als het blad bol staat van advertenties van derden verdient de uitgever er ook nog rechtstreeks aan. Zo schrijven de advertentieverkopers van ANWB Media over het nieuwe 'wegenwachtmagazine' met de titel Pech gehad: 'Uw produkt maakt gebruik van ons betrouwbare imago en versterkt daarmee de band met minimaal 400.000 Nederlanders, klanten of potentiële klanten'. Pech gehad is een 'breed geöriënteerd informatief magazine' dat vanaf 22 maart 1996 twee maal per jaar verschijnt in een oplage van 400 duizend. Vorig jaar moest de Wegenwacht ongeveer 900 duizend keer in actie komen, terwijl de helden in hun gele Golfjes in 1994 nog maar 758 duizend keer werden opgeroepen. Moderne auto's hebben niet minder pech, zegt de ANWB, het wagenpark groeit, het aantal ANWB-leden groeit, de Wegenwacht groeit. Hoogste tijd dus voor een eigen magazine, eh, wegenwachtmagazine. 'Je belt de Wegenwacht van de ANWB en dan begint het wachten', stelt de ANWB-wervingsfolder niet zonder gevoel voor dramatiek. 'Niemand die rekent op een verplichte pauze, dus duurt dat wachten in je gevoel altijd extra lang.'

Het blad Pech gehad kan de wachttijd voor de 'pechvogel in ieder geval veraangenamen', want 'de reportages zijn verstrooiend en informatief, met veel tips en adviezen'. Maar het blijft een raadsel hoe die pechvogel aan zijn verstrooiing komt. Ligt Pech gehad in stapels naast de praatpaal? Nee, want het blad 'wordt u aangeboden door de Wegenwacht'. Waar je juist op staat te wachten. Wel pech, geen Pech gehad. Pech gehad.

Erwin Wijman

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden