'PC Hoofttractor' amper te stuiten

Hoewel luxe terreinwagens (SUV's) veel gevaarlijker en milieuonvriendelijker zijn dan gewone personenauto's, kunnen ze in Nederland niet zomaar worden verboden....

Van onze verslaggever

De grote, dure terreinwagens, in de volksmond bekend als 'PC-Hoofttractoren' worden steeds populairder. Nu is 4,5 procent van het totaal aantal verkochte auto's een SUV, in 2010 is dat naar verwachting 7 procent. De terreinwagens zijn omstreden, vooral vanwege het gevaar dat ze opleveren voor medeweggebruikers, de parkeerruimte die ze innemen en het hoge brandstofverbruik.

In de gemeenteraad van Nijmegen gingen vorig jaar stemmen op om voor terreinwagens in de binnenstad een parkeerverbod in te stellen, maar dat vond het gemeentebestuur te ver gaan.

Op verzoek van Peijs hebben het onderzoeksinstituut TNO en de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de SUV's. De kans dat iemand overlijdt na een botsing tussen een SUV en een personenauto blijkt zes keer zo groot als bij een botsing tussen twee personenauto's, schrijven de onderzoekers.

Dit komt door het gewicht van de auto's (gemiddeld 1680 kilo), maar ook door de neusvorm, de hoogte en de metalen rekken (bullbars) die vaak voorop de auto's zitten. Dat maakt de terreinwagens ook voor fietsers en voetgangers gevaarlijk. Door de vierwielaandrijving en de hogere luchtweerstand verbruiken de SUV's veel meer brandstof dan gewone auto's.

Hoewel Peijs deze nadelen onderkent, ziet zij geen kans om de auto's in Nederland te verbieden. Dat zou alleen op Europees niveau kunnen worden geregeld. De minister wijst wel op de kabinetsplannen om de aanschafbelasting volgens een ander systeem te gaan heffen. Auto's die relatief veel brandstof verbruiken worden dan bij aankoop vanzelf duurder dan zuinige auto's.

De Europese Commissie doet momenteel onderzoek naar de SUV's, maar dat onderzoek is waarschijnlijk pas in de loop van volgend jaar klaar. In afwachting van de resultaten heeft het Europees Parlement al wel besloten de bullbar in de ban te doen. Vanaf 2007 mogen nieuwe auto's niet meer van zo'n metalen rek worden voorzien. Alleen de kunststofversie is dan nog toegestaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden