Paviljoens Almere definitief dicht

Museum De Paviljoens in Almere sluit de deuren. Alleen het kunstonderwijs blijft bestaan, in een nieuw kunstencentrum.

Museum De Paviljoens in Almere sluit per 1 juli definitief zijn deuren. Als gevolg van de bezuinigingen zal het personeel waarschijnlijk kort daarna worden ontslagen.


Het is de bedoeling dat de instelling samen met het architectuurcentrum Casla en de schouwburg in een ander gebouw wordt voortgezet. Dat project heet: Een Hectare Cultuur. De activiteiten van De Paviljoens zouden in die nieuwe opzet worden gereduceerd tot kunsteducatie en behoud van landschapskunst.


Inmiddels is bekend geworden dat het Casla geen deel wenst uit te maken van het nieuwe Een Hectare Cultuur-plan. De Paviljoens en de schouwburg hebben de overeenkomst wel getekend. Het cultuurplan behelst niet alleen de bundeling van alle cultuuruitingen in het gebouw van de Japanse architecten Kazuyo Sejima en Ryue Nishizawa, waarin nu nog het theater is ondergebracht. Het voorziet ook in de aanstelling van een artistiek leider voor een periode van vier jaar.


Bij die aanstelling en verdere programmering blijkt dat de gemeente een behoorlijk vinger in de pap zal houden. In de Cultuurbrief voor de komende vier jaar laat het Almeerse college van burgemeester en wethouders weten dat 'overheidsinterventie' op cultuurgebied niet langer wordt uitgesloten. Het adagium van de 19de-eeuwse VVD-politicus Thorbecke, dat de overheid zich niet inhoudelijk met cultuur mag bemoeien, berust volgens het college op een 'misverstand'. Het college schrijft: 'Wat Thorbecke niet zei is dat de overheid niet vooraf wensen of opdrachten mag formuleren die gekoppeld zijn aan de cultuurbudgetten.'


De voortzetting van De Paviljoens was al langere tijd onzeker. Zeven jaar geleden al besloot het college van burgemeester en wethouders dat de gebouwen te duur waren in onderhoud. Bovendien zouden er te weinig mensen naar de Paviljoens komen. De toenmalige cultuurwethouder Henk Smeeman (VVD) wilde de gemeentebijdrage aan De Paviljoens met de helft korten. Dit besluit werd vervolgens uitgesteld tot begin dit jaar, met als doel dat het museum zou opgaan in een nieuwe organisatie. Het zou worden ondergebracht in een nieuw onderkomen in het stadscentrum: Museum De Stad. Dat ging niet door. Wel werd toen al gesuggereerd dat de sluiting van De Paviljoens verband hield met de dure grond waarop het museum staat.


Een extra bezuiniging van de gemeente (nu van 10 procent) én het niet langer toekennen van rijkssubsidie door de Raad van Cultuur heeft De Paviljoens nu opgebroken. Het Almeerse museum had een aanvraag ingediend voor een subsidie van 500 duizend euro. Doorslaggevend in het negatieve advies van de Raad was de twijfel of het museum de 'beoogde stijging van eigen inkomsten uit de markt' waar zou kunnen maken.


Wat doe je als je een afscheidstentoonstelling moet samenstellen? De vraag was voor De Paviljoens evident, omdat ze over ruim vijf maanden dicht gaan. Oplossing: een overzicht van aankopen van de afgelopen tien jaar. Met werk van kunstenaars die het laatste decennium een solotentoonstelling in het museum hadden. Zoals Job Koelewijn, Yael Davids, Bik Van der Pol en Germaine Kruip. Nog te zien tot en met 30 juni. Wat er daarna met de kunstwerken gaat gebeuren is nog onduidelijk. Verkopen of in langdurig bruikleen geven aan andere Nederlandse musea?


De paviljoens ademen tijdelijkheid


Museum De Paviljoens is genoemd naar het karakteristieke onderkomen waarin het is gehuisvest: vijf tijdelijke gebouwtjes op palen, aan de rand van de Almeerse binnenstad. De metalen containers waren afkomstig uit Kassel. Daar had de Belgische tentoonstellingsmaker Jan Hoet ze gebruikt voor zijn Documenta IX-expositie van 1992. Het ontwerp was van zijn landgenoten, het architectenduo Paul Robbrecht en Hilde Daem. In de paviljoens hingen toen (in de brandende zon) schilderijen van onder andere Luc Tuymans en Gerhard Richter. Na de sluiting van Documenta IX werden de vijf gebouwtjes naar Almere versleept, op initiatief van PvdA-cultuurwethouder Wim Trieller. In 1994 werden ze in gebruik genomen als De Paviljoens.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden