Pauselijke kalender novum in r.k. kerk

Naast de befaamde ‘Pirelli-kalender’ krijgen de Italianen de mogelijkheid voor het komende jaar een ‘Benedictus XVI-kalender’ aan te schaffen. De voornaamste verschillen zitten in het afgebeelde personage, de kledij en de locaties waarop de betrokkene gefotografeerd is: anders dan de jongedames van de bandenmagnaat, die ontkleed op bumpers of kofferbakken...

Het idee is afkomstig van het weekblad Famiglia Christiana (‘Het christelijk huisgezin’), dat de kalender volgende week in een eenmalige oplage van 800 duizend stuks op de markt brengt. Van de opbrengst gaat telkens een van de vijf euro verkoopprijs naar een project in Rwanda, waar het internaat Stad van de Kinderen van Nazareth een kinderziekenhuis behoeft. Het was de paus zelf die de bestemming van de winst aanwees.

De voorganger van Benedictus XVI, Johannes Paulus II, stond bekend om zijn mediagenieke aanpak; Benedictus XVI moet het in publicitair opzicht doorgaans veeleer van zijn intellect en zijn theologische opvattingen hebben. Net als dat van Johannes Paulus II eertijds is het gelaat van Benedictus XVI inmiddels op talloze in Vaticaanstad verkrijgbare souvenirs – ansichtkaarten, sleutelhangers, klokken, pastaborden – afgebeeld. Maar met zijn poseersessie ten behoeve van een kalender overtreft de huidige paus zijn voorganger.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden