Patroon voor een telefoon

DE KUNSTWERELD DOET NOG WEINIG MET DE TOESTELLETJES, DESIGN GAAT AL BETER. EEN MOBIEL OP MAAT MAAKT HET HELEMAAL. DOOR WIETEKE VAN ZEIL..

Hoezo Hello Kitty op je mobiel? Wat nou blote tieten-wallpapers? JohnDoffing, oprichter van online kunstgalerie SOMA uit San Francisco, vindthet vervuiling. Dat kon beter. Op zijn site startmobile.net, sindsafgelopen december in de lucht, wordt kunst aangeboden. Van graffiti totgrimmige foto's, schilderij-achtige afbeeldingen en Japanse comics. Downte loaden als wallpaper voor 1,70 (2 dollar) per kunstwerk.

De kwaliteit ligt op het niveau leuke comics en 'straatkunst'. Eenschemergebied in de kunst dat soms pardoes het museum haalt of door MTVwordt gecontracteerd, maar dat geen verontrustende nieuwe kunst te noemenis. Niettemin: een goed alternatief voor het platte wallpapergeweld.

Is het met wallpapers al moeilijk om een patroontje te vinden waarmeeje je onderscheidt - de telefoon zelf blijft al helemaal ver van dekunstwereld. Waarom is Takashi Murakami of de Nederlandsegraffitikunstenaar Delta nog niet gevraagd een Motorola te ontwerpen?Hoewel sommige kunstenaars de mobiele telefoon in hun werk betrekken -zoals in het Finse paviljoen in de Hannover Wereldtentoonstelling in 2000,waar in een boomvormige installatie vogelringtones te horen waren - lijktde telefoon als kunstvoorwerp niet geliefd.

Wat wel werkt, hoewel schoorvoetend, is design. Nokia kwam een jaargeleden met een Art Deco-telefoon, Samsung ging onlangs een samenwerkingaan met het geprezen designapparatuurmerk Bang & Olufsen - die promptde klassieke draaischijf wist te updaten. Ook de muziek- en mode-industriekan soms haar weg vinden naar de mobieltjes: Rapper Jay Z bracht met Nokiain 2004 de Black Phone op de markt. En Kimora Lee Simmons, vrouw vanHiphopplatenbaas Russel Simmons, bracht met haar kledingmerk Baby Phat ookeen telefoontje. Maar die is glimmend roze met een poesje erop. Een soortgepimpte Hello Kitty dus.

De mode-industrie, inclusief de copy cats, spelen wel uitgebreid in opde enorme vraag naar accessoires. Louis Vuitton- en Chanel-telefoonriempjesgaan voor honderden euro's over de toonbank, en de kopieën voor enkeleeuro's over E-bay. Maar er is slechts één modemerk dat een alliantieaanging met een telefoonmerk: Dolce & Gabbana. Die bracht vorig jaareen zeer gelimiteerde oplage van de hippe Motorola Razr.

Wat wel werkt, is de customized (specifiek op maat) telefoon. SindsParis Hilton haar Swarovski-crystal-mobieltje niet van haar oor laatwijken, is de bling-telefoon een blijvende hype. Op sites alsmyblingring.com kan je Swarovski-crystallen in alle kleuren bestellen enzelf aan de slag gaan. Een beetje Hilton-telefoon kost je tegen de duizendeuro. En: er wordt gefluisterd dat er binnenkort, van Nederlandse bodem,een telefoon van echt goud met echte diamanten verschijnt.

De customized telefoon is dus ook hier in opkomst. Het Amsterdamsebedrijf Yakuto Mobile levert telefoons op maat: buitenkant, wallpaper,ringtone, spelletjes en nieuwsdiensten. Zo kunnen Formule 1-fans een mobielbestellen met racewagen-ringtone en een formule 1-simulator. Voor het bladGlossy ontwierp Yakuto een telefoon met tasje, sieraden,celebrity-wallpaper en een speciaal'maak-carrière-als-model'-simulatiespel, dat binnenkort verschijnt.

Een échte vernieuwing? De Snaked van Siemens, ontworpen door de DuitseProduct Visionairies. Als een kringelige band om je arm geklemd, verkleurtde telefoon naarmate je mood verandert. Een emotiebarometer als telefoon.Maar wanneer die op de markt verschijnt, is nog onbekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden