Patienten bellen met klachten over onzorgvuldigheid

De meeste bellers naar het Landelijk Informatiepunt voor Patiënten (LIP) klagen over een foutieve of onzorgvuldige medische behandeling of over de manier waarop hun arts met hen omgaat....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

Als er iets is misgegaan met een behandeling, willen patiëten graag weten hoe dat komt. Als ze op hun vraag geen antwoord krijgen, overwegen veel patiënten een klacht in te dienen. Behalve over behandeling en bejegening klagen patiënten ook over bereikbaarheid van de arts en de beschikbaarheid van medische zorg. Veel vragen kwamen binnen over het inzien van het eigen dossier. De invoering van de nieuwe Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) blijkt nog veel onduidelijkheid te geven.

Het LIP is onderdeel van de Stichting Ondersteuning Klachtopvang Gezondheidszorg (SOKG), waarin de Nederlandse Patiënten/Consumenten Federatie, de artsenorganisatie KNMG en de Nederlandse Zorgfederatie samenwerken.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden