Pathmark bewijst: winkel in arme stadswijk rendeert

Ahold koopt met Pathmark een van de weinige supermarktketens die het aandurft winkels te openen in de armoedige Amerikaanse binnensteden....

Zodra supermarkt Pathmark frisdrank in de reclame gooit, 'twee voor de prijs van één', komt een spitsvondig netwerk in actie. Omwonenden vullen hun winkelwagentjes met cola en Seven-up, die vervolgens in bestelbusjes op de parkeerplaats worden geladen.

Het is glashelder dat de gigantische aankopen niet voor eigen consumptie zijn. Het sterke vermoeden bestaat dat de goedkope frisdrank zijn weg vindt naar kleine kruideniers in omliggende buurten, die in de schaduw van het grote Pathmark in leven proberen te blijven. Met andere afgeprijsde waren gebeurt hetzelfde.

Het Amerikaanse Pathmark, dinsdag voor 3,5 miljard gulden overgenomen door Ahold, heeft zich ontpopt als zakelijke impuls in een vaak genegeerde markt: de inner city, armoedige stadskernen met hoge misdaadcijfers, lage werkgelegenheid en een weinig kapitaalkrachtige bevolking. Voedselbonnen zijn er een ingeburgerd betaalmiddel.

Een van de 132 Pathmark-winkels ligt in Weehawken, direct onder de rook van New York City in de belendende staat New Jersey. Latijns-Amerikaanse immigranten zijn hier ver in de meerderheid en tweetaligheid bij aanduiding van de waren is vanzelfsprekend.

Weinig grote bedrijven vestigen zich in stedelijke achterstandsbuurten. De suburbs (buitenwijken) zijn aantrekkelijker, en niet alleen door de welvaart. Er zijn evenmin problemen als ruimtelijke beperkingen en een vaak ondoorgrondelijke lokale politiek.

Diverse studies tonen aan dat de bijna acht miljoen mensen die in Amerika's armste stedelijke gebieden wonen, op het terrein van de detailhandel een totale koopkracht vertegenwoordigen van 85 miljard dollar. Dat is beduidend meer dan in geheel Mexico, het zuidelijke buurland.

President Clinton zei onlangs in een toespraak dat 'de grootste onontgonnen gebieden voor investeringen en klanten niet voorbij de stranden liggen, maar in onze eigen achtertuin'. Toch schitteren veel grote supermarkten en warenhuizen hier door afwezigheid. De drempel ligt kennelijk te hoog.

In de New-Yorkse buurt East Harlem ondervond Pathmark hoe lastig het kan zijn om een filiaal te openen. Negen jaar duurde het voordat vertegenwoordigers van Latino- en Afrikaans-Amerikaanse groeperingen het onderling eens werden over de verdeling van de nieuwe banen.

Een kwalitatief hoogstaande 24 uurs winkel als Pathmark werkt niettemin als een magneet op andere ondernemingen, die ontdekken dat de onzekere markt wel degelijk winstgevend kan zijn. 'Er zijn veel, heel veel mensen, en die kopen net als iedereen eten', zegt een Pathmark-werknemer in Weehawken.

Net als op de meeste locaties is Pathmark hier hoofdbewoner van een klein winkelcentrum. Het complex huisvest verder een slijterij, McDonald's, postkantoor, wasserette, schoenwinkel en een dollar store (alles onder één dollar). In deze omgeving wordt eveneens op de kleintjes gelet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden