Pastiche-chic

Justin Bieber coveren met virtuoze instrumentbeheersing en uitgesproken jazzarrangementen. Dan krijg je de fusionkitsch van Dirty Loops.

Over elkaar buitelende drumroffels, hoge vocale uithalen en baslijntjes die met hoge snelheid door de nummers heen vliegen: het is even wennen als je Dirty Loops voor het eerst hoort. Toch werd het Zweedse trio een regelrechte internethit toen ze hun cover van Just Dance van Lady Gaga op YouTube zette. Inmiddels heeft de band miljoenen views op haar naam.


De views blijven klimmen, elke keer als de band weer een hypervirtuoze fusionversie van een bekende popsong van Justin Bieber, Justin Timberlake of Britney Spears online zet. Jonah Nilsson (zang en toetsen), Henrik Linder (bas) en Aaron Mellergårdh (drums) koppelen een weergaloze instrumentbeheersing aan een boybandachtig popgevoel, waardoor de nummers zowel indrukwekkend technisch als soms glazuurteisterend kitscherig klinken.


De band dacht aanvankelijk niet dat hun muziek ooit buiten de oefenruimte te horen zou zijn. 'We deden het puur voor onze eigen lol', vertellen de drie bandleden. 'We zochten gewoon materiaal om te spelen, dus we dachten: laten iets heel anders doen met bekende nummers. We stonden er niet bij stil dat anderen het zouden willen horen of dat we er ooit mee zouden optreden.'


De covers ontstaan nog steeds speels, in de oefenruimte. 'Het begint altijd met een bepaalde visie op een nummer. Zo bracht bassist Henrik voor Wake Me Up van Avicii een baslijntje mee. Bij Britney Spears' Circus kwamen we samen op een riff. Daarna vullen we de details in: wat voor ritmes en akkoorden gebruiken we. Dat proces kan gemakkelijk een maand in beslag nemen. Twee weken is wel het minimum.' Dat het maakproces even duurt, is geen verrassing als je de nummers boordevol onverwachte overgangen en ingewikkelde akkoorden hoort. 'Voor ons geldt altijd: meer is meer!'


'Om in aanmerking te komen voor een Dirty Loops-cover moet een nummer vooral een geweldige melodie hebben. We halen van het origineel de harmonieën en ritmes weg totdat alleen die melodie overblijft. Dat opent duizenden deuren om er een geheel ander arrangement van te maken.' Het helpt daarbij dat de originelen vaak van zichzelf nogal generiek klinken. 'We stoppen de nummers in een ander jasje en kijken wat we eraan kunnen toevoegen.'


Niet elk idee voor een cover werkt: 'Roar van Katy Perry lukte niet, we konden geen duidelijke visie vinden. We probeerden ook The Beatles, Stevie Wonder en Michael Jackson te coveren, maar hun nummers zijn qua arrangement al zo uitgesproken dat het al snel als een slap aftreksel klinkt van de originelen. Het gaat bij ons om het contrast. Justin Bieber coveren is juist zo leuk omdat het origineel echt totaal anders klinkt dan onze versie. Als wij een jazzklassieker zouden spelen, zou dat heel saai zijn.'


Toch dringt zich de vraag op: steken ze nu de draak met de popsongs of zijn ze echt fan van de gecoverde artiesten? 'Natuurlijk is er sprake van enige ironie', geeft de band toe. 'Als we Justin Biebers Baby coveren proberen we echt niet een diepgevoelde boodschap over te brengen. We krijgen geen kippenvel van het origineel. Maar we vinden de nummers die we coveren wel goede popsongs. Ze zijn vakkundig en effectief geschreven: het zijn hits, dat heeft een reden. Het is ook niet onze intentie de originelen af te kraken door ze zo anders te spelen.


'Af en toe krijgen we reacties op onze covers. Claude Kelly, de songwriter die Circus schreef voor Britney Spears, vond onze cover goed en ook danceproducer Avicii gaf een compliment over onze versie van zijn Wake Me Up. En Adele heeft een link geplaatst naar onze video van Rolling in the Deep. Rihanna en Lady Gaga hebben alleen nog niet gebeld.


Na al het coversucces waagt de band zich op het dit jaar uitgekomen album Loopified voor het eerst aan eigen werk. Wie verwacht dat de band op eigen kracht haar ware fusionaard zou laten zien, komt bedrogen uit: de eigen nummers klinken ondanks hun uitgekiende arrangementen en rare maatsoorten opvallend poppy en glad. De single Hit Me doet met zijn catchy refreintje en springerige zang zelfs denken aan Biebers Baby.


'We benaderen onze eigen songs net zoals de covers', verklaart de band. 'We proberen eerst een popsong te schrijven en het nummer later pas in detail te arrangeren. In eerste instantie klonken we zelfs nog meer pop, maar dat voelde toch niet goed. We hielden ons te veel bezig met wat we dachten dat de platenmaatschappij van ons verwachtte. Maar we schamen ons verder niet voor onze poppy sound. We doen gewoon waar we zin in hebben. Wij plannen als band sowieso niet zo veel en werken het beste wanneer we niet te veel over alles nadenken.'


Ondanks het grote succes van de covers heeft de band nu vooral de smaak te pakken van het maken van eigen werk. 'Daar zijn we de afgelopen twee jaar vooral mee bezig geweest. Het blijkt dat mensen onze nummers eigenlijk net zo waarderen als de covers.'


Covers of geen covers, aan virtuoze fusionkitsch is dankzij Dirty Loops voorlopig geen gebrek.


Gijsbert Kamer:


'Veel gehoord commentaar, want Ahoy blijft toch een beetje een vergadercomplex. Maar was het wel zo gezellig in het Haagse World Forum? Het is er al jaren flink dringen, met veel opstoppingen. En dan de hitte in die kelderzalen. De grote zalen in Ahoy zijn wat dat betreft beter geoutilleerd. Het geluid is bijvoorbeeld veel beter dan dat van de Haagse Statenhal. Maar het moet gezegd: in Den Haag voelde je je in een wat chiquere omgeving en voor dat pluche wilde je best betalen. Grootste voordeel van Ahoy: de bereikbaarheid, met openbaar vervoer en auto. De door heimwee ingegeven klacht mag dus worden verworpen.'


In Den Haag was North Sea Jazz sfeervoller.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden