Passie

et blijft een uitdaging hoor, dat liedje'. De beroemde tenor Wolter Kroes over Bachs aria Mache dich, mein Herze, rein. Die gaat hij zingen, in de slotuitvoering van Mattheus Masterclass. Het oude liedje: na weken voorbereiding zullen we vanavond weer zien dat de Mattheus zingen een vak is. Altijd lachen met Kroes: 'Dit moet je wel goed doen, je kunt in dit stuk niks verkeerd doen. Dan hang je namelijk.'

Hij had hem zelf niet helemaal door.

De EO ging er weer in volle vaart in, deze weken. De Masterclass, die dit jaar vooral dankzij de deelname van Porgy Franssen, Hadewych Minis en de bezielende coach Maarten Koningsberger iets meer over muziek leek te gaan dan voorheen, en natuurlijk het kunststukje The Passion.

Dat megamediaspektakel trok dit jaar door Den Haag. Zie daar het lachen maar eens te houden, wanneer je geacht wordt het equivalent van het Erbarme Dich te horen in Xander de Buisonjé's Hou me vast, gezongen door Anita Meijer.

Hart van mijn gevoel, De waarheid, en een moppie Nick & Simon - de scheppers zelf hadden ook nooit kunnen bevroeden dat hun aria's nog eens religieuze dimensies zouden krijgen tijdens dit Muziekfeest op het Plein.

Alle dagen feest: 'Jezus' René van Kooten lopend op het water van de Hofvijver - het was enkel geloofwaardig door de vrieskou. Bert van Leeuwen als een van de apostelen - Twitter stond bol van de grappen over het laatste Familiediner.

Renate Verbaan stond als 'verslaggeefster' bij de processie waarmee een groot kruis door de stad gedragen werd. Vraagt ze een begeleidend politieagent: 'Had u enig idee wat u kon verwachten vanavond?'

Zijn antwoord: 'Ja'.

Kortom: één grote lijdensweg. Die meerdere dimensies heeft gekregen in de bepaald niet onschuldige handen van omroepbonzen. Allereerst is er de muziek van de Mattheus Passie. Die werd vergund aan de AVRO, waar Tijl Beckand woensdag in een wat afwijkende aflevering van De Tiende van Tijl met drie jongeren naar een uitvoering ging van 'dat monumentale stuk dat ons als mens op z'n mooist en z'n kwetsbaarst laat zien'. Zijn bezieling was oprecht, zijn stijlmiddel getuigde van dezelfde bevoogding als waarmee de EO zich ontfermt over haar kijkbuisschaapjes: het lijden van Christus werd nu vergeleken met onder meer de foto van een stervend kind in Soedan waarachter een aasgier klaarstond. O God, waarom hebt u mij verlaten? Tijl: 'Denk aan dit beeld, als je dat straks hoort in Naarden.'

Het verhaal is uiteraard gepatenteerd door de EO. Het event van The Passion is geclaimd door de wethouder van Den Haag, een 'stukje stadspromotie' dat hij al wist te slijten aan tal van speelfilms en tv-series.

En zo zit het lijden van Christus dus vastgenageld aan televisie, waar in DWDDPassion-regisseur David Grifhorst mocht komen uitleggen welk kunststukje hij nu weer ging realiseren - altijd iets met kranen waarop camera's indrukwekkende luchtshots maken. De ontdekking van de hemel.

Wie het ongelovig aanziet, blijft worstelen met het grote Waarom. 'Lijden verbroedert', verklaarde een man zijn aanwezigheid in Den Haag. Een vrouw: 'Het geeft een enorme boost aan je geloof, zeg maar, als je met zoveel mensen samen bent.'

Aha.

Vanmorgen bezorgt de EO de enige echte Mattheus Passion. Niet éénmaal is dat deze dagen vermeld. Want het gaat het natuurlijk allang niet meer om de Passion, maar om de passie - voor de kijkcijfers.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden