Passie

nteressant, die cursus 'De Mattheüs luister je zo', in de krant van gisteren. Maar hoe word je eigenlijk geacht te kijken en te luisteren naar de ultrakorte televisieversie die de EO ervan brouwt, met onder anderen de kanonnen Gerard Joling, Ivo Niehe en Pearl Jozefzoon?


Dinsdag begon het paasfeestje weer met een aanloopje, voor het derde jaar op rij. Zelfde tijd, zelfde recept: een blik BN'ers zet zich aan aria's uit Bachs Mattheüs Passion, onder de bezielende leiding van bariton Maarten Koningsberger en zangcoach Sigrid van der Linden.


Creatief met kerk - het rotsvaste geloof van de EO dat de liefde voor God altijd smaakt, als je Zijn lammeren maar voedt met wat ze lekker vinden. Het is een geloof dat de omroep met volharding belijdt: op Witte Donderdag zal Danny de Munk als Jezus door de binnenstad van Rotterdam trekken, toegezongen door Frans Bauer in de rol van Petrus in The Passion. Hoe meer kijkers, hoe succesvoller de missie. Nog even en (Oh oh) Barbie zal de maagd Maria zijn.


Terug naar de Mattheüs. Waar vorige jaren sterzangers als Jim Bakkum, Henk Westbroek en Carola Smit zich voor de leeuwen lieten werpen, traden dinsdag Gerard Joling en musical-actrice Annick Boer aan.


Gillen natuurlijk, met die gekke Geer. Vraagt-ie aan zijn zangcoach: 'In welke toonsoort staat dit eigenlijk allemaal? Normaal zing ik in Zee, maar daar is het nu te koud voor. Geintje!'


De gereformeerd opgevoede jongen vond het zwaar. 'Bijna allemaal depressief vind ik het, die muziek van Bach. Bah, bah, bah', verzuchtte hij omgeven door heiligenbeelden in zijn huiskamer.


Sterker: de Topper beleefde zelfs even een zeldzaam moment van aarzeling: 'Ik ben misschien wel helemaal niet Mattheüs Passion-waardig!' Want, zo wist hij: 'Het moet natuurlijk niet belachelijk gaan worden.'


Gelukkig klinken er in die gevallen steevast de lichte noten van de coach en de bariton, de degelijke kurken waarop deze gewaagde reeks ieder jaar weer drijft.


Van der Linden over de halve nootjes van Geer: 'Ik vind het wel bijzonder dat mensen op hun gehoor deze moeilijke partij onder de knie krijgen, of proberen te krijgen.'


En terecht, want ook nu weer gold: zodra Joling zich over zijn grappen en grollen weet te zetten, lijkt er zowaar nog iets van een klassieke zangstem en muzikaliteit in hem te schuilen. Maar ja, de leerling lijkt onverbeterlijk: 'Wat een vreselijk nummer is dit!'


De slotuitvoering, over enkele weken, zal niet afwijken van de eerdere edities: om je mit Tränen nieder zu setzen. Maar dat is slechts bijzaak. Het gaat om de lijdensweg naar de langverwachte slotuitvoering over enkele weken. De bevrijding aan het einde: de blije verrukking dat die gekke Joling het er eigenlijk nog helemaal niet zo onaardig van afbracht.


Volgende week zien we de zangers Lenny Kuhr en Jon van Eerd aan het werk. In vooruitblikken wordt de ongelovige kijker al een tijdje Ivo Niehe voorgehouden, maar die wordt kennelijk bewaard voor het laatst. Logisch, want van hem staat het nu al vast: het was een wáánzinnig succes.


Interessant, die cursus 'De Mattheüs luister je zo', in de krant van gisteren. Maar hoe word je eigenlijk geacht te kijken en te luisteren naar de ultrakorte televisieversie die de EO ervan brouwt, met onder anderen de kanonnen Gerard Joling, Ivo Niehe en Pearl Jozefzoon?


Dinsdag begon het paasfeestje weer met een aanloopje, voor het derde jaar op rij. Zelfde tijd, zelfde recept: een blik BN'ers zet zich aan aria's uit Bachs Mattheüs Passion, onder de bezielende leiding van bariton Maarten Koningsberger en zangcoach Sigrid van der Linden.


Creatief met kerk - het rotsvaste geloof van de EO dat de liefde voor God altijd smaakt, als je Zijn lammeren maar voedt met wat ze lekker vinden. Het is een geloof dat de omroep met volharding belijdt: op Witte Donderdag zal Danny de Munk als Jezus door de binnenstad van Rotterdam trekken, toegezongen door Frans Bauer in de rol van Petrus in The Passion. Hoe meer kijkers, hoe succesvoller de missie. Nog even en (Oh oh) Barbie zal de maagd Maria zijn.


Terug naar de Mattheüs. Waar vorige jaren sterzangers als Jim Bakkum, Henk Westbroek en Carola Smit zich voor de leeuwen lieten werpen, traden dinsdag Gerard Joling en musical-actrice Annick Boer aan.


Gillen natuurlijk, met die gekke Geer. Vraagt-ie aan zijn zangcoach: 'In welke toonsoort staat dit eigenlijk allemaal? Normaal zing ik in Zee, maar daar is het nu te koud voor. Geintje!'


De gereformeerd opgevoede jongen vond het zwaar. 'Bijna allemaal depressief vind ik het, die muziek van Bach. Bah, bah, bah', verzuchtte hij omgeven door heiligenbeelden in zijn huiskamer.


Sterker: de Topper beleefde zelfs even een zeldzaam moment van aarzeling: 'Ik ben misschien wel helemaal niet Mattheüs Passion-waardig!' Want, zo wist hij: 'Het moet natuurlijk niet belachelijk gaan worden.'


Gelukkig klinken er in die gevallen steevast de lichte noten van de coach en de bariton, de degelijke kurken waarop deze gewaagde reeks ieder jaar weer drijft.


Van der Linden over de halve nootjes van Geer: 'Ik vind het wel bijzonder dat mensen op hun gehoor deze moeilijke partij onder de knie krijgen, of proberen te krijgen.'


En terecht, want ook nu weer gold: zodra Joling zich over zijn grappen en grollen weet te zetten, lijkt er zowaar nog iets van een klassieke zangstem en muzikaliteit in hem te schuilen. Maar ja, de leerling lijkt onverbeterlijk: 'Wat een vreselijk nummer is dit!'


De slotuitvoering, over enkele weken, zal niet afwijken van de eerdere edities: om je mit Tränen nieder zu setzen. Maar dat is slechts bijzaak. Het gaat om de lijdensweg naar de langverwachte slotuitvoering over enkele weken. De bevrijding aan het einde: de blije verrukking dat die gekke Joling het er eigenlijk nog helemaal niet zo onaardig van afbracht.


Volgende week zien we de zangers Lenny Kuhr en Jon van Eerd aan het werk. In vooruitblikken wordt de ongelovige kijker al een tijdje Ivo Niehe voorgehouden, maar die wordt kennelijk bewaard voor het laatst. Logisch, want van hem staat het nu al vast: het was een wáánzinnig succes.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden