Passagiers exit bij Martinair

Martinair, prijsvechter avant la lettre, verliest zijn passagiersvluchten. Volgens moeder KLM is dit onderdeel niet meer rendabel...

amsterdam Martinair stopt vrijwel zeker met het uitvoeren van passagiersvluchten. Het personeel wordt donderdag geïnformeerd over de toekomst van het bedrijf.

Moedermaatschappij KLM bevestigt dat er ‘donderdag belangrijke mededelingen’ zullen worden gedaan aan het personeel van Martinair. ‘Het mag duidelijk zijn dat er iets moet gebeuren bij Martinair en Transavia’, aldus een woordvoerster.

Dit weekeinde nam de geruchtenstroom toe dat het einde in zicht is voor de passagiersvloot van Martinair. KLM wil niet zeggen welke maatregelen worden getroffen, maar suggereert dat een van de al eerder genoemde scenario’s wordt uitgevoerd. Dit zou er uit bestaan dat de vakantievluchten van Martinair worden ondergebracht bij KLM of Transavia.

Het vrachtvervoer door Martinair Cargo blijft waarschijnlijk ongemoeid. Martinair heeft een vrij sterke positie in Latijns-Amerika.

Martinair, dat sinds vorig jaar eigendom is van Air France-KLM, werd in 1958 opgericht door Martin Schröder en groeide al snel uit tot specialist in vakantievluchten. Op het hoogtepunt vervoerde Martinair jaarlijks 3 miljoen passagiers naar vijftig vakantiebestemmingen over de hele wereld. Die positie heeft Martinair niet kunnen vasthouden door de prijzenslag in de luchtvaart als gevolg van de opkomst van internet en prijsvechters als Ryanair en EasyJet.

Momenteel vliegt Martinair nog maar op acht bestemmingen in hoofdzakelijk het Caraïbisch gebied. De maatschappij beschikt voor zijn passagiersvluchten slechts over vier verouderde Boeings 767 die aan vervanging toe zijn. Daardoor is de beslissing over de toekomst van Martinair dichterbij gekomen.

Welke ingrepen bij Transavia worden uitgevoerd, is nog onbekend. ‘Het bedrijf is niet echt winstgevend’, zegt de KLM-woordvoerster. Eerder werd al bekend dat Transavia passagiers voortaan wil laten instappen via de trap in plaats van de slurf. De passagiers verhuizen dan naar de soberder H-pier, vanwaar ze met busjes naar het vliegtuig worden vervoerd. Schiphol berekent een lager tarief voor deze pier, waarvandaan ook andere prijsvechters vliegen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden