Passagier is al verzekerd

Automobilisten kunnen zich aanvullend verzekeren tegen schade die zij aanbrengen aan passagiers. Maar is zo'n 'ongevalleninzittendenverzekering' wel echt nodig?

Iedereen die carpoolt, het voetbalteam van dochterlief naar de wedstrijd brengt of een lifter meeneemt, zal wel eens hebben gedacht: Als ik nu maar geen aanrijding krijg. Het idee zelf bij een ongeluk betrokken te raken is op zich al afschrikwekkend, maar helemaal verschrikkelijk is het vooruitzicht daar ook nog anderen bij te verwonden, of erger.


Het emotionele leed van een handicap of zelfs overlijden na een ongeluk is moeilijk te verzachten. Toch kan een schadevergoeding, of smartegeld, ervoor zorgen dat dergelijke droeve situaties niet ook nog eens financiële ramp blijken te zijn. In het minste geval gaat het om een compensatie voor beschadigde of verloren bagage, bijvoorbeeld als een auto te water is geraakt. In het ergste geval hoeven passagiers of hun nabestaanden niet op te draaien voor bijvoorbeeld een verlies aan inkomsten of de rekening voor een uitvaart.


De meeste autoverzekeraars begrijpen dat veel automobilisten wel eens geplaagd worden door het schrikbeeld inzittenden te verwonden. Zij spelen slim in op die angst door bij een standaardautoverzekeringen vaak nog een zogenaamde 'ongevalleninzittendenverzekering' of een 'uitgebreide schadeverzekering inzittenden' aan te bieden. Vanaf een paar euro's per maand heb je er al een. Maar wat heb je dan gekocht en is dat echt nodig?


Andere verzekeringen

De verzekeringen hebben zeker voordelen, maar zijn misschien minder nodig dan sommige autorijders denken. Wanneer je met een stationwagen vol vrienden in de berm belandt, en een bevriende meubelmaker daarbij zijn hand verbrijzelt, is dat in principe al gedekt door andere verzekeringen. De ziektekostenverzekering van de vriend betaalt alle medische kosten. En via een WA-verzekering is de bestuurder of eventueel een andere schuldige aan het ongeluk aansprakelijk te stellen voor bijvoorbeeld de gemiste inkomsten omdat de vriend geen hamer meer kan vasthouden. Ook schade aan spullen van passagiers of voor smartegeld voor nabestaanden is in principe via de WA-verzekering gedekt.


Belangrijk daarbij is wel dat passagiers op een officiële zitplaats zitten, benadrukt de woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars. Zo niet, dan kan de verzekeraar moeilijk gaan doen over de claim, aangezien een deel van de schade mogelijk aan eigen roekeloosheid is toe te rekenen. 'Ik begrijp dat het na kinderfeestjes soms aanlokkelijk is om het te doen, maar het mag niet.'


In elk geval geldt dat de verplichte WA-verzekering die automobilisten afsluiten de belangrijkste schade voor passagiers dekt zolang zij zelf geen laakbaar gedrag hebben gespeeld rondom het ongeluk. Wat hebben die inzittendenverzekeringen dan nog te bieden?


Het is, anders dan de naam doet vermoeden, een verzekering voor de bestuurder zelf. Wanneer die de veroorzaker is van het ongeval zal hij zijn eigen schade voor het grootste gedeelte zelf moeten betalen. Met een inzittendenverzekering zijn ook zijn kosten gedekt.


De inzittendenverzekeringen hebben nog een groot voordeel, stelt de Consumentenbond, die er recentelijk onderzoek naar deed. Zij keren ook direct schade uit die inzittenden hebben geleden. Het is vervolgens aan de verzekeringsmaatschappij om eventuele kosten via aansprakelijkheidsverzekeringen terug te halen. Zo zijn de inzittenden of hun nabestaanden na een ongeluk niet belast met slepende letselschadeprocedures voor alle inzittenden 'op een officiële zitplaats'. Alleen de polis van FBTO heeft passagiers niets te bieden en compenseert slechts de bestuurder.


Zoals gezegd zijn er twee verschillende typen verzekeringen. De meest basale ongevalleninzittendenverzekering keert alleen een vast bedrag uit wanneer de bestuurder of een van de inzittenden bij een verkeersongeluk gehandicapt raakt of overlijdt. Vaak gaat het om enkele tienduizenden euro's. Het nut van zo'n verzekering is twijfelachtig, stelt de Consumentenbond in een recent onderzoek naar dit type verzekeringen. De maximale uitkering is doorgaans bij lange na niet toereikend om de schade van het ongeval te dekken.


Over de uitgebreide verzekering is de Consumentenbond aanmerkelijk lovender. Die keert uit tot een aanzienlijk maximumbedrag. Meestal ergens rond de 1 miljoen euro. Alleen Aegon zit daar met 2,5 miljoen ruim boven. Substantiële bedragen, al zal de hoogte van de daadwerkelijke uitkering sterk afhangen van de geleden schade.


En niet alleen wat betreft de hoogte van de uitkering, zijn er grote verschillen. Uit de inventarisatie van de bond blijkt dat er grote verschillen zijn tussen de afzonderlijke verzekeraars. En in sommige gevallen kunnen verzekerden een beroep doen op de polis wanneer zij in de auto van iemand anders rijden, of zelfs in het openbaar vervoer. Ook de kosten van de polis zijn natuurlijk per aanbieder verschillend.


'Het advies is dus, zoals zo vaak bij verzekeringen, om heel scherp naar de voorwaarden te kijken', zegt Sandra de Jong van de Consumentenbond. Op de site van de bond zijn alle verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden